TOP

Logistieke mogelijkheden van webwinkels achterhaald

Als het op logistieke mogelijkheden aankomt, is de consument meestal nog steeds overgeleverd aan de webwinkelier. Ruim driekwart van de online retailers biedt klanten geen keus voor afleveradres, -dag en -tijdstip.

Webwinkels hebben zich qua logistieke mogelijkheden nog niet voorbereid op de toekomst. Dit blijkt uit onderzoek van Nando van Essen en Roland Slegers van adviesbureau Deliverymatch. De twee directeuren hebben ruim 125 webwinkels onder de loep genomen en gekeken naar diverse aflevermogelijkheden en serviceniveaus. Het resultaat: ruim 75% van de webwinkels laat consumenten niet kiezen als het op afleveropties aankomt. Bij één op de vijf shops kan de klant een dag kiezen en in 5% van de gevallen een dagdeel.

Wens van klant
“Het is begrijpelijk dat webwinkels alleen een basisservice aanbieden”, laat Nando van Essen via een telefonische reactie aan Textilia weten.  “Meer opties maakt de productie vaak duurder en de organisatie complexer.” Toch vindt Van Essen dat online retailers meer moeten inspelen op de wens van de klant. “Uit eerder onderzoek in samenwerking met Thuiswinkel.org bleek al dat de consument zelf wil kiezen wanneer, hoelaat en waar ze hun pakketje ontvangen. 66% van de consumenten gaf toen aan meer online te zullen besteden als de webwinkel meer mogelijkheden zou bieden.”

Niet extra betalen
Hoewel de consument online steeds veeleisender wordt, wil diegene er vaak niet meer voor geven. Van Essen: “75% van de consumenten geeft aan niet extra te willen betalen voor meer service. Ruim 20% wil dit wel.” Volgens van Essen is het goed om deze 20% te bedienen. “Dit kan gemakkelijk door een simpele softwear tegen je bestaande softwear te plakken.” Klanten die bereidt zijn vijf of zes euro meer voor een bezorging te betalen, krijgen zo de mogelijk deze levering af te stemmen op eigen wensen.

Toekomst
Doordat de online markt steeds sneller groeit is het volgens de directeur van adviesbureau DeliveryMatch voor ondernemers belangrijk om te kijken naar de toekomst. Niet alleen buurtbewoners fungeren als pakketstation doordat consumenten bijna nooit thuis zijn als het pakje geleverd wordt, ook werknemers worden steeds strenger. “In de UK zijn er al bedrijven die het verbieden om pakketjes op het werk te laten afleveren omdat er de hele dag pakketbusjes op- en afrijden”. Die soort situaties kunnen in de toekomst ook in Nederland ontstaan.

Benieuwd naar het onderzoek? Het document is binnenkort te downloaden via Deliverymatch.nl