TOP

Loes Vrij: Van advocaat naar tassenontwerper [interview]

Loes Vrij is van het ene uiterste naar het andere uiterste gegaan. Na jaren gewerkt te hebben als advocaat, is ze eind vorig jaar gestopt in de advocatuur om zich volledig te focussen op haar eigen tassenmerk Loes Vrij. “Ik had geen hekel aan de advocatuur, maar het was ook niet mijn roeping.”

Van kleins af aan had Loes Vrij al een passie voor mode, maar dat betekende niet dat zij daar ook haar beroep van zou maken. Met ouders in het juristenvak en vrienden die naar de universiteit gingen, was het voor haar een logische keuze om advocaat te worden. “Begrijp me niet verkeerd, mijn ouders hebben mij hier niet toe gedwongen. Ik was mij toen nog niet bewust van wat ik wilde en ik wist ook niet wat ik precies met een modeacademie kon gaan doen.”

Toch bleef het kriebelen en startte Vrij enige jaren geleden als deeltijdstudent aan de modeacademie. Na twee jaar vakken te hebben gevolgd, probeerde ze eerst een kledinglijn op te zetten, maar viel uiteindelijk als een blok voor het 3D creëren van tassen van leer. Loes Vrij het tassenmerk ontpopte. “De advocatuur is gewoon niet waar mijn passie ligt. Ik had er geen hekel aan, maar het was ook niet mijn roeping.” Na vier jaar lang haar baan als advocaat te combineren met tassenontwerpen, is Vrij zich sinds vorig jaar volledig gaan focussen op de chique, maar edgy tassen.

Loes Vrij22 (3)

Parijs

Loes Vrij22 (2)Het echte begin van het tassenmerk ligt in Parijs. In 2012 reisde Vrij voor een vakantie af naar Parijs met in haar hand een prototype van haar allereerste oprolbare tas. “Ik ben hiermee naar een chique winkel gegaan en heb daar met de creatief directeur gesproken. Hij vond het een geweldig concept en nodigde me uit om op de prestigieuze  modebeurs in Parijs te staan.” Zo is het balletje gaan rollen waardoor Loes Vrij nu ook in Europa en Azië ligt en haar team is uitgebreid van alleen haarzelf naar vier werknemers.

Merk opbouwen

“Het hele merk opbouwen was het aller lastigste en dat blijft ook lastig”, legt Vrij uit. “Ik heb me daar enorm op verkeken. Gelukkig maar, want anders was ik er misschien nooit aan begonnen.” Niets gaat vanzelf als je een beginnend merk bent en daarom moet aan alle touwtjes hard getrokken worden. Tegenslagen als het ontvangen van een verkeerde productie doen Vrij zich afvragen waar ze meer bezig is. “Maar tegenover diepe dalen staan hoge toppen; dat houdt het in evenwicht. Uiteindelijk blijft het een leuke uitdaging.”

Pop-up store

Naast dat Loes Vrij in verschillende multibrandstores te vinden is, heeft het merk sinds eind maart ook een eigen pop-up store in de Nieuwe Spiegelstraat in Amsterdam. “Amsterdam is mijn thuisbasis en de gelegenheid kwam voorbij. Het is een drukke straat waar veel toeristen lopen die in mijn doelgroep vallen. Dat is enorm leerzaam.” Ook al zou de winkel er tot eind mei blijven, toch hoopt Vrij er langer te zitten. “Als het nou echt heel goed gaat lopen, blijf ik. Een eigen winkel is een leuke toevoeging op het merk en functioneert niet alleen als verkooppunt, maar ook als oefenpodium.”

Loes Vrij AmsterdamLoes Vrij Amsterdam2Loes Vrij Amsterdam3

Toekomst

“Mijn ideale toekomstplaatje is om een mooie en kwalitatief goede collectie neer te blijven zetten en die steeds meer uit te breiden,” fantaseert Vrij. “Ik wil een continue stroom van nieuwe ontwerpen brengen in plaats van ieder seizoen volledig nieuwe modellen op de markt brengen. Daarnaast wil ik vaker samenwerken met andere bedrijven – zoals ik in het verleden al met Vlisco heb gedaan. Je raakt daar enorm door geïnspireerd.”

“Verder uitbreiden in verkooppunten is natuurlijk ook een grote droom. Ik ga dit jaar naar een beurs in Japan en we zijn druk bezig met Azië. Daarnaast ben ik ook opzoek naar een agent in Amerika omdat het een hele grote en interessante markt is. Als dat lukt, ben ik blij.”

Loes Vrij22 (4)