TOP

Lloyd ziet omzet met bijna 50% stijgen in 2022

Lloyd heeft een uitstekend jaar achter de rug. Het Duitse schoenenmerk noteerde in 2022 een omzetstijging van 47 procent, groei die zich lijkt voort te zetten in het nieuwe jaar.

Foto’s: Maximilian Bridts voor Lloyd

Lloyd noteerde in het jaar 2022 een omzet van bijna €115 miljoen. Dit is te danken aan positieve ontwikkelingen in alle bedrijfsonderdelen. Bovendien voorspelt het bedrijf voor het lopende boekjaar 2023 dat de verkoopcijfers opnieuw het niveau van vóór de coronapandemie zullen bereiken.

In 2022 kon Lloyd met zijn mannenschoenen zijn aanwezigheid in de Duitstalige regio flink uitbreiden. Ook de vrouwenschoenencollectie heeft zich ‘positief ontwikkeld’. Dit was deels te danken aan een groot aantal nieuwe klanten, maar ook aan de uitbreiding met gevestigde klanten. Dat leidde volgens het bedrijf tot een verdubbeling in de verkoop van vrouwenschoenen.

Een omzetstijging was er vorig jaar ook in de kortetermijnbevoorrading. De NOS-voorraad is een belangrijke business geworden voor het bedrijf. In 2022 werden in negen van de twaalf maanden de maandelijkse resultaten van 2019 overtroffen – soms zelfs aanzienlijk.

De brandstore van Lloyd in München.

Vooruitblik op 2023

Lloyd verwacht de goede resultaten in 2023 voort te kunnen zetten. De eerste orderresultaten voor het zomerseizoen, dat nu net van start gaat, laten voor zowel de vrouwen- als de mannencollecties een aanzienlijke stijging zien in vergelijking met hetzelfde seizoen vorig jaar. In belangrijke buitenlandse markten zoals Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland werden ook ‘recordresultaten’ behaald, die vaak fors boven de gestelde doelstellingen lagen.

Strategie

Andreas Schaller, managing director van Lloyd Shoes GmbH, is tevreden over de jaarresultaten. “De consequente implementatie van onze bedrijfsstrategie werpt eindelijk zijn vruchten af. We zijn blij om te zien dat de positieve veranderingen in met name onze dames- en herencollecties en in de distributie al merkbaar waren in de verkoopcijfers voor 2022. En ook in dit komende jaar blijven we enthousiast werken aan de uitvoering van onze strategie. Met een sterk nieuw merkimago dat onze aanpak benadrukt, een breed assortiment van basics en stabiele toeleveringsketen bevinden we ons hiervoor in een goede positie.”

Andreas Schaller, managing director van Lloyd Shoes GmbH.