TOP

Liefde voor winkelen blijkt door de maag te gaan [onderzoek] *

Een goede kop koffie of een lekkere hap blijken de belangrijkste trekkers van winkelcentra, laat Duits onderzoek zien. Dat verbaast modewinkeliers die horeca en mode mixen niets. “Onze eigen brasserie openen heeft onze winkel heel erg goed gedaan”, vertelt Kirsten Velnaar van modezaak Roetgerink.

Veertig procent van de bezoekers van winkelcentra baseren hun keuze voor zo’n centrum in de eerste plaats op de beschikbare eetgelegenheden. En niet op de verscheidenheid van andere winkels. Dat blijkt uit onderzoek onder 2.500 bezoekers en huurders van de Duitse winkelcentrumspecialist ECE

 

Eten helpt veranderen

 

Zestig procent van de ondervraagden neemt bijna elke keer dat ze er komen, iets te eten of te drinken. Koffie is bij 44 procent favoriet, gevolgd door Aziatisch eten (37%) en Italiaans eten (26%). Managing director Joanna Fisker van ECE is verrast. “We wisten al dat food een enorme trend is, maar dat eetgelegenheden de belangrijkste factor zijn voor winkelcentrumbezoek, verrast ons.” Volgens Fisher laten deze bevindingen zien dat restaurants de winkelcentra kunnen helpen veranderen van een plek om te shoppen naar een nieuwe plaats om je vrije tijd door te brengen.

 

Horeca mixen met kleding

 

Dat horeca een belangrijke toevoeging kan zijn voor winkelcentra en -gebieden, weten modewinkeliers ook. In de retail wordt de laatste tijd veel gesproken over retailmodellen die horeca mixen met bijvoorbeeld het verkopen van kleding en schoenen. Door een kop koffie en een broodje aan te bieden, zo zeggen verschillende retailexperts, verhoog je de beleving in de winkel en hou je je klant langer vast.

 

Jeans, brood en koffie

 

Een toenemend aantal modewinkels in ons land mixt hun corebusiness met eten en drinken. Dat doen ze steeds vaker in eigen beheer, zo blijkt uit een rondvraag. Dat varieert van een koffiehoek of snackcorner in de winkel tot het aanbieden van een compleet diner. Mannenmodewinkel Only for Men verkoopt in hun filiaal The Bakery in Reusel naast jeans en mode ook brood, koek en koffie. En in hun nieuw te openen winkel Het Magazijn bij outletcentrum Bataviastad in Lelystad kunnen klanten vanaf 21 april – als de winkel opengaat – koffie en snacks bestellen.

 

Eigen restaurant

 

Modezaak Van Tilburg combineert mode en eten al decennia lang, vertelt eigenaar Peter van Tilburg. De winkel in Nistelrode heeft afgelopen weekend zelfs een eigen a la carte restaurant geopend: ’t Bakhuys. Een volwaardig restaurant met veertig zitplaatsen plus terras en een eigen chef-kok. Hiermee borduurt Van Tilburg voort op de aloude traditie om gasten te verwennen met een hapje of drankje, vertelt eigenaar Peter van Tilburg. “We schenken onze gasten al vanaf begin jaren zestig vorige eeuw een gratis kopje koffie en thee. Sinds 1993 exploiteren wij bovendien een lunchroom, waarvan vele bezoekers dankbaar gebruik maken.” Horeca en mode is volgens hem een gouden combinatie. “Onze klanten komen van heinde en verre en hiermee verhogen we de verblijfskwailteit en bieden we zintuiglijke beleving.”

 

Compleet dagje uit

 

Een compleet dagje uit bieden aan modeklanten is precies de reden waarom ook Roetgerink in Enter ook een eigen brasserie heeft, R-1854, die overigens evenals het restaurant van Van Tilburg wordt  gerund door vakkundig horecapersoneel. “R-1854 openen heeft ons veel goed gedaan”, vertelt marketingmedewerker Kirsten Velnaar. “Hier in Enter zat niet echt een grote gelegenheid waar onze klanten konden eten. Nu merken we dat klanten er een compleet dagje uit van maken en dat ze vaak na de lunch nog even terugkomen in de winkel om toch nog even die ene broek te kopen die ze hadden gepast.” 

 

Roetgerink verkoopt ook arrangementen waarin het brasseriebezoek is opgenomen: met een speciale taxiservice kunnen klanten in R-1854 eten en aansluitend shoppen in de winkel. De helft van de arrangementsprijs kunnen ze besteden in de winkel.

 

Simpel en handig

 

Voor de winkelcentra uit het onderzoek van ECE blijkt dat eten vooral bezoek trekt. Het aantal restaurantgasten in de winkelcentra van deze speler is verdubbeld tussen 2004 en 2014. Sinds 2010 is de totale ruimte bezet door restaurants in de Duitse ECE centra gegroeid met 38 procent. ECE denkt dat dit in de toekomst verder zal groeien. Overigens blijkt het motief van de winkelcentrumbezoekers simpel van aard: 55 procent kiest hier voor gemak. Hier eten is simpel en handig, zeggen ze. Klanten waarderen de mogelijkheid om verschillende gerechten te bestellen en om samen te eten op dezelfde plaats.

 

Het hele rapport kun je hier lezen.