TOP

Lidewij Edelkoort over de wintertrends 2023-2024: ‘We hebben de doorgestikte donsjassen nu wel gezien’

Voor het winterseizoen 2023-2024 duikt Lidewij Edelkoort terug in het verre verleden met archeologie als inspiratiebron. Ze maakt een reis door verschillende tijdperken om uiteindelijk te eindigen bij de toekomst met de metaverse.

Hoofdbeeld: Hermés winter 2022-2023, credit L’Estrop

Het was dinsdag 10 mei de vijfde keer dat Appletizer de presentatie van trendforecaster Lidewij Edelkoort online presenteerde. De wens is er om volgend seizoen weer een fysiek event te organiseren, temeer omdat dan het dertigjarig jubileum van de samenwerking tussen beide partijen te vieren is. Lidewij Edelkoort leidde haar presentatie Archaeology in met het duiden van de situatie in de wereld. “Deze eeuw kent al vele verschrikkingen. Aanslagen, natuurrampen, een pandemie en oorlog. Maar we hebben ondanks alles toch geleefd, genoten, gewerkt, ons aangekleed. We moeten juist koesteren wat goed is. Esthetiek heeft een positieve invloed op de mens. ‘Joy is an act of resistance’. Dat moeten we goed onthouden voor de komende periode. Er komt ook ooit weer een betere tijd.”

Archeologie

Door alle verschrikkingen die in de wereld plaatsvinden, is er behoefte om terug te gaan naar het begin van de tijd. Daarom staat archeologie nu zo in the picture, redeneert Edelkoort. “Want de mens is van nature goed en heel inventief. Demens heeft zoveel uitgevonden, van materialen en technieken tot voorwerpen. Het is goed om hieraan terug te denken in moeilijke tijden.” Daarnaast is het door de uitputting van grondstoffen ook nodig om nieuwe stoffen en kleuren uit te vinden, gemaakt van hernieuwbare bronnen en creatieve oplossingen zoals recycling. Juist daarin kan het bestuderen van archeologie een inspiratiebron zijn.

Metaverse

Edelkoort begint haar presentatie met de inspiratie uit het stenen tijdperk om via verschillende tijdperken te eindigen in de toekomst met de invloed van de metaverse, wat zich leent voor een heel nieuwe creativiteit. Toch is ze nog niet overtuigd van de metaverse: “Het is natuurlijk het ultieme poppenspel, zeker voor de jongere generatie. Maar ik ben niet heel zeker van het goede van de metaverse. Het kost heel veel energie om al die servers te laten draaien. Daarnaast gaat het over dematerialisatie, want je hebt in de metaverse geen echte kleren en spullen meer nodig. Het roept vooralsnog vooral heel veel vragen op. Ik word ook niet enthousiast van de manier waarop de metaverse nu wordt neergezet, waarbij de fysieke wereld letterlijk wordt vertaald naar de virtuele wereld. Ik denk dat het veel creatiever en totaal anders kan dan we nu kunnen denken. We zijn alleen nog niet zover om op die nieuwe ideeën te komen.”

Natuurlijke kleuren

De inspiratie uit archeologie voor vormen, materialen en kleuren uit het stenen tijdperk komt tot uiting in wilde stoffen en finishes, afgewerkte met garen, band, rafels en franjes. Stoffen zijn handgemaakt, kapot gemaakt en gerepareerd. Hierbij passen haakwerk en breisels. Stoffen worden natuurlijk geverfd, wat leidt tot diepe, natuurlijke kleuren. Een heel belangrijke kleurgroep zijn de okerkleuren: van warm geel en terracottaoranje tot brique en lichtbruin. Vormen zijn primitief, alsof je een deken hebt omgeslagen. Sowieso worden breisels heel belangrijk met het oog op de stijgende energieprijzen, waardoor mensen sneller een trui over hun kleding aantrekken dan de verwarming hoog zetten.

Tuttige styling

Via het bronzen en ijzeren tijdperk komen we bij het gouden tijdperk. We zien brons, metallic en goud terug in materialen, stoffen en accessoires. Vooral goud is belangrijk, als kleur en als materiaal. Zeker voor bijous, maar ook als draad verweven in stoffen. In een ander thema rond edelstenen is ook veel aandacht voor bijous, ook zorgen ook de heldere kleuren van edelstenen voor inspiratie. In het thema Cycladic Age (de Griekse eilanden) bespreekt Edelkoort de terugkeer van de blazer, het pak en de mantel. Belangrijk is een ‘tuttige styling’ waarbij de trui in de broek wordt gedragen. Ze schetst zomermantels en wikkeljassen, maar ook sobere, simpele regenkleding. “We hebben de doorgestikte donsjassen nu wel gezien.”

Natuurlijk pigmenten en nieuwe stoffen

Een belangrijk hoofdstuk in haar trendboek is Bio Age, waar natuurlijke vezels en pigmentkleuren uit de natuur centraal staan. Natuurlijke pigmenten uit de grond en de natuur worden gebruikt om stoffen en kleuren mee te maken, zoals paddenstoelen, algen, mos en zelfs bacteriën. Er ontstaan hele nieuwe stoffen in natuurlijke kleuren. Daarnaast is er ook aandacht voor nieuwe materialen met een functie, die bijvoorbeeld de temperatuur kunnen opnemen. Wat in het totale plaatje opvalt is dat stoffen levendig, onregelmatig of driedimensionaal zijn. Van harige stoffen en breisels tot jacquards, velours, patchwork en gecoate stoffen.

Lees terug wat Lidewij Edelkoort vertelde over de vrouwenmodetrends voor zomer 2023 en winter 2022-2023.