TOP

Leveranciers over hun favorieten voor het najaar: ‘Goud en paars mogen niet ontbreken’

Wat worden dé verkooptoppers voor winter 2023-2024? Tijdens de Schoenendagen in Cast vroegen we leveranciers van welke modellen ze hoge verwachtingen hebben, en waarom. Tijd om de najaarsorder erbij te pakken: staan deze bestsellers al op jouw inkooplijst?

Foto’s: Tom Wittebrood

Laurens Vincent, Allrounder (Cucina di Moda)

“Dit is ons tweede verkoopseizoen met Allrounder en ik ben nog steeds heel blij met deze toevoeging aan ons merkportfolio. Allrounder stond als onderdeel van Mephisto altijd een beetje in de schaduw van zijn ‘grote broer’. Daarom presenteert het bedrijf het voortaan als opzichzelfstaand merk, met een eigen agent. Allrounder voert een brede collectie, van wandelschoenen tot modieuze sneakers. Deze modellen zijn voor mij de link tussen het outdoor- en het fashionsegment. In beide sneakers is het in-house ontwikkelde Allro-Tex membraan verwerkt, dat zowel waterafstotend als ademend is. Een leuk detail bij de mannensneaker is dat het merklogo als reliëf in het membraan is gedrukt.”

Model Alando-Tex in bottle voor mannen (links) en model Trace-Tex in grape/wine voor vrouwen (rechts).

Donovan van Uitert, Bridge Footwear

“Normaal verkopen we meer basic modellen. Deze meerkleurige metallic sneakers zijn dus best een trendbreuk voor ons. Deze modellen zijn overigens voor zomer 2023. We opereren kort op de markt. Dat kunnen we doen doordat we in Portugal produceren, dicht bij huis. Zodoende zitten we boven op de trends, en voor dit voorjaar zien we dat kleur echt terug in de collecties is. Deze stijlen, met name de roze variant, scoren het beste in de verkoop. De winkelverkoopprijs (€109,95) en marge zijn aantrekkelijk in een tijd waarin retailers op zoek zijn naar toegankelijk geprijsde producten, waaraan ze onder aan de streep meer overhouden. En dan zijn deze sneakers ook nog eens van leer.”

Model 23157204 in white-green (links) en fuchsia-gold (rechts).

Nancy Reints-Grifhorst, Charley’s Girl (Fashionbrandz)

“Met modeondernemer Carlijn Guns heb ik Charley’s Girl opgezet, een merk in westernlaarzen van plantaardig gelooid leer, dat we leveren via haar b2b-webshop Fashionbrandz. Zomer 2023 wordt ons eerste seizoen. Charley’s Girl draait om één model in verschillende kleuren, met productie in Spanje. Naast de vaste collectie bieden we vanaf winter 2023-2024 de mogelijkheid om eigen combinaties samen te stellen. De cowboyboot is enorm in opkomst, als onderdeel van de bohemian stijl waar ook hoeden en Afghaanse gilets bij horen. En omdat retailers losse paren kunnen bestellen, kunnen ze met deze trend experimenteren zonder risico te lopen.”

Eén model, in meerdere kleuren.

Douwe van Soolingen, Cinque (Buro Mode)

“Ik zie een verschuiving van casual naar klassiek. Die ontwikkeling werd een paar seizoenen geleden al ingezet met onder meer de opmars van de chunky loafer. Dat grove is er voor winter 2023-2024 wel af. De zolen zijn verfijnder en de leesten spitser. Dat zie je bijvoorbeeld bij deze enkellaars met subtiele plateauzool. Voor mannen wordt de chelseaboot echt een item. Daarbij valt me op dat mannenschoenen weer een hak mogen hebben. Bij vrouwen is de hak ook goed vertegenwoordigd. In verschillende varianten: van stevige blokhakken en schuine westernhakken tot taps toelopende kitten heels.”

Model Priscilla voor vrouwen (links) en model Vico voor mannen (rechts), in kastanje.

Dirk Van Himste, Jeep Footwear (Sameva)

“De schoenen van Jeep hebben dezelfde eigenschappen als de auto’s: stevig, stoer en functioneel. Deze bestaande modellen zijn voor komend winterseizoen doorontwikkeld. Zo zijn er ritsen toegevoegd voor extra functionaliteit. Een andere vernieuwing is dat de branding duidelijker zichtbaar is, wat je bijvoorbeeld terugziet in het gebruik van het bumpergrill-patroon. De schoenenlijn van Jeep is relatief nieuw, dit wordt het derde verkoopseizoen. Desondanks boeken we al mooie resultaten, met name met deze twee toppers; de doorverkoop was afgelopen seizoen heel goed. Dat is waar winkeliers nu naar op zoek zijn: zekerheid.”

Model Ontario Zip voor mannen (links) en model Elbow voor vrouwen (rechts).

Jacqueline Janssen, Lazamani (Hooijer Footwear Group)

“Lazamani maakt schoenen waar mensen blij van worden. Het merk staat bekend om de zomerse stijlen met speelse details. Nieuw is dat we die elementen, in het tweede verkoopseizoen als onderdeel van Hooijer Footwear Group, hebben doorgetrokken naar een vrolijke, eigenzinnige en vernieuwende wintercollectie. Deze laarzen worden door inkopers goed opgepakt. Western is een belangrijke trend en het leuke aan deze modellen is dat ze niet standaard zijn. De groen-zilveren metallic boot is een echte eyecatcher en veelzijdig bovendien, je kunt ’m zowel feestelijk als stoer dragen. En de taupe laars met handgeborduurde details is gewoon een pareltje.”

Model 85.616 in fango (links) en model 85.603 in green (rechts).

Quincy Groenenberg, Mexx

“De Juju is een van onze bestsellers. Elk seizoen brengen we actuele updates en voor winter 2023-2024 mag trendkleur paars niet ontbreken. Het teddy laarsje heeft afgelopen winter ook heel goed gescoord en had het zelfs nog beter kunnen doen als we meer voorraad hadden gehad. Dus laten we deze stijl doorlopen met – nieuw – bijpassende tasjes. De gouden laarzen die ik draag, zijn een persoonlijke favoriet. We hebben dit model, Krystal, ook in het zilver, in een hoge en lage variant. Heel gaaf voor in de etalage. En uit ervaring kan ik je vertellen dat je er prima een hele dag op kunt lopen.”

Model Juju in kleur 2008 (links) en model Kold in kleur 3002 (rechts).

Herbert Hessels, Salamander (Arcon)

“Salamander is terug van weggeweest. Het merk valt onder de Ara-holding en onderging recent een rebranding. Een mooi moment voor herintroductie. Bovendien is het qua prijsniveau een goede aanvulling op ons portfolio. Met Salamander als instapmerk, Ara wat hoger in het middensegment en Lloyd aan de bovenkant van de markt. Voor vrouwen springt deze groene boot eruit. Een uitgesproken kleur, die toch overal bij past. Dankzij de X-Lite zool is de laars verrassend licht en loopt-ie super comfortabel. Hetzelfde geldt voor de halfhoge boot voor mannen, die een zool heeft waarin speciale luchtkamers zijn verwerkt voor extra demping. Alsof je op mos loopt.”

Model Hennia in green voor vrouwen (links) en model Nivus in desert voor mannen (rechts).

Dit artikel verscheen ook in de nieuwste digitale uitgave van Schoenvisie. Je leest het magazine hier.