TOP

Leveranciers en de coronacrisis: ‘De klap komt in fases’

Over retailers en het coronavirus is al veel geschreven, maar hoe ervaren leveranciers de gevolgen van covid-19? Zij hebben zo hun eigen problemen, blijkt bij een inventarisatie onder merken en agenten.

Het is inmiddels meer dan een maand geleden dat het kabinet aankondigde de scholen, sportclubs en horeca te sluiten. De maatregelen om de corona-uitbraak in te dammen, troffen de winkelstraat direct. De bezoekersaantallen liepen drastisch terug en veel winkeliers kregen te maken met omzetdalingen van 80 procent of meer. Wat gebeurde er in die periode bij de leveranciers? Op een oproep aan 45 merken, importeurs en agenten uit de schoenen- en lederwarenbranche om hun ervaringen te delen, reageerden 5 bedrijven. De een afwachtend, de ander blij met de mogelijkheid om zijn verhaal te vertellen. “Want de problemen komen net zo hard binnen aan de productiezijde”, zegt Max Krol, ceo van The Sensible Shoe Company (Xsensible). “De coronacrisis is voor alle partijen in de keten een uitdagende situatie.”

Schrappen van zomerorders

Terug naar 15 maart, de dag dat het openbare leven nagenoeg stil komt te liggen. Een aantal merken is op dat moment nog bezig met de uitlevering van de zomercollectie 2020, zoals Xsensible. Het bedrijf moet de sandalen nog uitleveren, 30 procent van het totale aantal zomerorders. “We hebben contact opgenomen met al onze klanten en gevraagd of ze hun bestellingen nog (gedeeltelijk) geleverd willen krijgen en zo ja, wanneer”, vertelt Krol. “Daarbij boden we 5 procent extra korting en drie maanden uitstel van betaling. 60 tot 65 procent heeft de sandalen onder deze nieuwe voorwaarden gelukkig alsnog afgenomen. Maar dat betekent wel dat die inkomsten pas in augustus bij ons binnenkomen en voor een deel – 35 tot 40 procent – zelfs helemaal wegvallen.”

Tijdelijke opslag

André Beintema, eigenaar van agentuur Outrageous Brands (Levi’s Footwear, Napapijri en Voile Blanche), kreeg eveneens te maken met annuleringen van zomerorders. “Tot nu toe heb ik slechts 20 procent kunnen uitleveren”, zegt hij. “Mijn grootste klanten hebben hun bestellingen gecanceld en bij een aantal kleinere winkeliers staat de levering on hold.” Deze schoenen staan nu tijdelijk opgeslagen in een distributiecentrum in Nederland, in afwachting van een oplossing. Beintema hoopt dat de betreffende winkeliers de orders later dit voorjaar alsnog afnemen. “Maar het lijkt me aannemelijker dat de zendingen terug naar de Italiaanse hoofdkantoren gaan. De magazijnen van winkeliers zijn al overvol. Dat zou betekenen dat ik 80 procent minder commissie ontvang over zomer 2020. Ik kan het dragen, ik moet wel, maar deze situatie moet niet te lang duren.”

Lege agenda

Veel leveranciers zitten half maart in de afrondende fase van de verkoop voor het nieuwe winterseizoen. “Wij moeten nog 20 procent van onze klanten zien”, vertelt Dionne Groen van Di&Di, de Nederlandse vertegenwoordiger van Nerogiardini. “Als gevolg van de coronamaatregelen was het de afgelopen maand verschrikkelijk rustig op Cast. En winkels bezoeken gaat nu niet.” Ze is er nuchter onder. “Dit is overmacht, daar doe je niets aan. Als de boel straks stabiliseert, kijken we met onze klanten of en waar de wintercollectie nog aangevuld kan worden.” Beintema (Outrageous Brands) zag zijn agenda vanaf half maart ook leeglopen. “Winkeliers die al orders hadden geschreven, hebben hun bestellingen gelukkig laten staan. Maar 90 procent van de inkoopafspraken die nog stonden, werd gecanceld.” The Sensible Shoe Company (Xsensible) en Van Drunen Schoenfabriek (Durea, Gijs, Lerora) hebben voor winter 2020-2021 eveneens minder verkocht dan begroot. En dan is er nog die onaangename vraag: in hoeverre is het klantenbestand nog intact als die orders komend najaar uitgeleverd worden?

Doorwerken in augustus

Of de wintercollectie 2020-2021 op tijd klaar is, is bij de leveranciers die we voor dit stuk spreken nog geen issue. Al ligt de productie, die normaal gesproken al in volle gang zou zijn, nu deels stil. “We wachten tot de lockdown in Italië wordt versoepeld”, zegt Gerard-Jan van Blokland, ceo en mede-eigenaar van Van Drunen Schoenfabriek. “Het grootste deel van onze materialen komt uit Italië en het land zit in elk geval tot begin mei dicht. Als alles daarna weer wordt opgestart, kunnen we de vertraging ondervangen.” Dat zegt ook Dionne Groen van Nerogiardini, dat eigen fabrieken in Italië heeft. “Als het nodig is, kan er in augustus – normaal gesproken een vrije maand voor Italianen – doorgewerkt worden.”

Hogere productiekosten

De productiekosten kunnen door de coronacrisis wel oplopen, kosten die niet verrekend worden in de inkoopprijzen. Xsensible laat de zolen voor zijn Stretchwalkers – de sneakers met het balansblokje, het belangrijkste product voor het merk – maken bij gespecialiseerde fabrikanten in China. “Daar zat in februari en maart alles op slot”, zegt ceo Krol. “We hebben de zolen moeten laten invliegen, om ze tijdig bij onze fabriek in Portugal te krijgen. Dat is onder normale omstandigheden al tien keer duurder dan de scheepvaart. Momenteel zijn de prijzen nog hoger, tien tot vijftien keer, vanwege de beperkte hoeveelheid vluchten en landingsrechten.”

Geen nabestellingen

Een ander punt van zorg is dat de nabestellingen bij merken vrijwel volledig zijn opgedroogd. Dit terwijl de b2b-webshops uitpuilen. “We hebben nog veel zomercollectie 2020 op voorraad liggen, en voor winter 2020-2021 verwachten we hetzelfde”, vertelt Preben Horsten, managing director van tassenmerk Burkely. “Daarvoor is alles al ingekocht, sterker nog, we zijn al een behoorlijk eind met de productie. Maar of we straks ook voldoende van die voorraad af komen, is onduidelijk. Al kunnen we sommige items over meerdere seizoenen verkopen. Uitverkopen kan altijd nog.”

Modellen doorschuiven

Van Drunen Schoenfabriek en The Sensible Shoe Company hebben besloten een groot deel van de huidige zomercollectie door te laten lopen naar het nieuwe zomerseizoen. Het idee daarachter: als winkeliers met eventuele restvoorraad blijven zitten, kunnen ze de maatboog aanvullen met de ontbrekende maten voor volgende zomer. Van Blokland: “Op die manier zijn de producten een volgend seizoen ook nog interessant en hoeven ze niet te worden afgeprijsd.” Het gevolg is wel, voorzien ze, dat retailklanten kleinere orders voor zomer 2021 zullen plaatsen. Krol: “Daarbij liggen hun magazijnen veel voller dan normaal. Daar zullen ze rekening mee houden bij de inkoop.”

Klap in fases

Winkeliers hebben door de coronacrisis een enorme klap gekregen, maar leveranciers ook, stellen zij. Van Blokland: “Winkeliers hebben te maken met een acute vraaguitval. Bij ons komt de klap in fases. Ik denk dat ons bedrijf pas weer ‘normaal’ gaat draaien vanaf winter 2021-2022. Dat is een lange periode om te overbruggen.” “Wij kijken met onze dealers en toeleveranciers hoe we ervoor kunnen zorgen dat iedereen zijn hoofd boven water kan houden”, zegt Horsten. “De lasten verdelen over meerdere schouders, zodat ook mensen verder in de keten – onze leveranciers in India en hun werknemers – brood op de plank krijgen. We gaan nu het gesprek aan met klanten om te kijken wat haalbaar is.” Samen blijven praten over een gemeenschappelijke oplossing, is hun devies. Krol: “Het doorschuiven van het probleem zorgt alleen maar voor meer problemen.”

Foto: Libreshot.com/CC0