TOP

Leegloop in winkels? Niet in deze sectoren!

In zijn zoektocht naar cijfers om het heersende beeld over leegloop van winkels te verklaren, is retailstrateeg Hans Eysink Smeets gestuit op verrassende getallen. Niet in alle sectoren is een daling in het aantal winkels zichtbaar.

Op basis van data van Locatus, dat onderzoek doet naar het veranderde winkellandschap, ontdekte Eysink Smeets dat het in sommige sectoren weliswaar slecht gaat, maar dat er ook sectoren zijn waar een stijgende lijn te zien is.

Groeisectoren
Van de 176 onderzochte retailsectoren zijn er in de afgelopen tien jaar 81 sectoren in het aantal winkels gegroeid. Dat komt neer op zo’n 46 procent. In maar liefst 46 van de 81 sectoren is het aantal winkels zelfs met meer dan 30 procent gegroeid. De percentages zijn berekend aan de hand van het aantal winkels per 100.000 inwoners.

Groeiers en dalers
Groeiende sectoren zijn onder andere modeaccessoires, tweedehandskleding, kledingreparatie en fashion megastores. In de sectoren bont, sportkleding en leer vindt volgens het onderzoek de grootste leegloop plaats.

Modeaccessoires
Opvallend is dat de enorme groei in modeaccessoires voornamelijk plaatsvond tussen 2003 en 2007, en niet meer toenam vanaf 2008. Fashion megastores groeien juist wél in de laatste vijf jaar, en minder vóór 2007.

Schoonheidssalons vs. zonnestudio’s
Ook in de beautybranche gaat het voor de wind. Het aantal kappers, schoonheidssalons en parfumeries groeit de laatste tien jaar flink. Daarentegen verdwenen er veel zonnestudio’s.

Oorzaken
De opkomst van internet en de economische crisis lijken dus niet alleen maar negativiteit in de retail te brengen. Daarnaast zijn er ook andere factoren die van invloed kunnen zijn op het aantal winkels, zoals consumenten-, retail- en producentenbewegingen. Te denken valt aan trends, vergrijzing, fusies en technologie.

Het hele rapport is hier te lezen.