TOP

Lancering Plakkies op de Dam

Op woensdag 13 mei werden de Plakkies (Zuid-Afrikaans voor slippers) groots gelanceerd op de Dam in Amsterdam. De Dam was 'versierd' met 1500 oude autobanden, er stond een catwalk waar bekende Nederlanders hun Plakkies showden en er schalde luide popmuziek over het plein. Dit alles om de bijzondere slippers van oude autobanden uit Zuid-Afrika te promoten bij het grote publiek.

Dat lijkt gelukt, want meteen na de lancering waren de Plakkies te koop bij de Bijenkorf en het leek of iedereen een paar wilde bemachtigen.

Om de hype rond de Plakkies te begrijpen is een beetje achtergrondinformatie nodig. Het verhaal begint een jaar geleden met twee studenten van de TU Delft, Arnoud Rozendaal en Michel Boerrigter. Zij startten een project om de werkgelegenheid in Durban, Zuid-Afrika te verbeteren.

Samen met de Nederlandse stichting KidsRights hebben zij een slipperfabriek opgericht in de sloppenwijken van Durban. Daardoor creëren zij werkgelegenheid voor inmiddels zeventig kansarme inwoners die, met hun loon, ieder tien mensen in hun directe omgeving kunnen helpen. Daardoor krijgen er in totaal vijfhonderd mensen kans op een nieuw bestaan dankzij het Plakkies-project.

Behalve een sociale slipper, is het ook een hippe en verantwoorde slipper. Niemand minder dan schoenontwerper Jan Jansen heeft de slippers ontworpen. De zolen zijn gemaakt van oude autobanden. Deze recycling is goed voor het milieu, want de banden worden anders illegaal verbrand. De kleurrijke binnenzolen zijn ontworpen door weeskinderen uit de sloppenwijken, die door deze tekeningen hun creativiteit en dromen verbeelden.

Alle winst die voortkomt uit de verkoop van de Plakkies gaat volledig  naar KidsRights’ weeskinderenprojecten. De slippers zijn vanaf 13 mei voor €34,95  te koop bij grote retailers in Nederland, zoals de Bijenkorf, Sacha en Dr. Adams. 

Klik hier voor een sfeerverslag van de Plakkies-lancering, inclusief korte interviews met Jan Jansen, Beertje van Beers en natuurlijk Arnoud en Michel.