TOP

Lager bedrijfsresultaat Macintosh Retail Group

De resultaten van de Macintosh Retail Group staan fors onder druk. Door omzet- en margedaling kwam het bedrijfsresultaat in het derde kwartaal van 2011 aanzienlijk lager uit dan diezelfde periode een jaar ervoor.

“De consument leeft al enige tijd tussen hoop en vrees over zijn financiële toekomst en denkt twee keer na over de uitgave van iedere euro”, zegt ceo van de Macintosh Retail Group Frank de Moor.

“Ondanks deze moeilijke markt zijn we verder gegaan met ons investeringsprogramma om onze positie als cross-channel retailer in de segmenten fashion en wonen verder uit te bouwen. Het maximaal benutten van ieder contactmoment met de klant, zowel in de winkelstraat als online, staat daarbij centraal.”

Schoenendivisie
In de schoenendivisie (fashion) werd in het derde kwartaal vijftien miljoen euro meer omzet geboekt. Zonder de omzet van Jones Bootmaker, de Britse schoenwinkelformule die begin 2011 werd overgenomen, was er een omzetdaling van 11,4 miljoen euro.
Macintosh wijt de omzetdaling voor een groot deel aan zeer ongunstige weersomstandigheden in de laatste twee weken van september. De procentuele brutomarge stond in het derde kwartaal onder druk door actiekortingen die nodig waren om de achterblijvende verkopen te stimuleren.

“Geen ommekeer”
De Moor denkt niet dat het tij in de laatste kwartaal nog zal keren. “We voorzien voor de laatste maanden van dit jaar nog geen ommekeer in het bestedingssentiment en verwachten dan ook niet dat dan echt omzet ingehaald zal worden.”

De Macintosh Retail Group verwacht dat de totale nettowinst over 2011 zal verdubbelen ten opzichte van het jaar ervoor (40,1 miljoen euro). Maar dit is in zijn geheel toe te schrijven aan de opbrengst van de verkoop van BelCompany.