TOP

Laccio verhuist naar groter pand [interview]

Met een paar dozen in de hand kon Matthias van der Meulen op dinsdag 27 februari 2018 oversteken naar de andere kant van de straat. Hij verhuisde de enige monobrand van zijn mannenschoenenmerk Laccio naar een groter pand. “Als je ergens anders naartoe gaat, krijg je ander publiek, terwijl de consument in deze straat het best bij Laccio past.”

Matthias van der Meulen richtte in 2013 het mannenschoenenmerk Laccio op en opende daarmee ook een monobrand store in zijn thuisstad Zwolle. Nu het merk staat, wil hij doorgroeien. Eind 2016 startte Van der Meulen met de verkoop aan retailers, maar ook de winkel werd te klein. Daarom verhuisde hij op dinsdag 27 februari 2018 naar een pand dat tweeëneenhalf keer groter is. De nieuwe winkel meet 75 vierkante meter in plaats van 30.

“Ik kreeg het gevoel dat ik op zaterdagen klanten misliep, omdat ik de winkel vol had staan en niemand erbij paste”, vertelt Van der Meulen aan Schoenvisie. “Daar moest ik wat aan doen. Toen de winkel tegenover mijn shop vrijkwam, heb ik daar meteen voor gekozen.”

Gaat het zo goed met Laccio dat je een grotere winkel nodig hebt?

“Dat is het eerste dat mensen denken. Ik mag zeker niet klagen, maar het is wel zo dat ik verwacht in een grotere winkel meer omzet te genereren. Het is ook een winkel waar de drempel om binnen te stappen wat lager ligt. In een pand van 30 vierkante meter kunnen mensen voor de etalage exact zien wat er in de winkel staat en dan zien ze ook dat ze meteen voor mijn neus staan. De ene klant vindt dat prettig, maar de ander voelt zich dan verplicht iets te kopen en wil liever meer afstand. We merken nu al dat mensen makkelijker binnenstappen.”

Waarom geen andere straat?

“Klanten hoeven je dan niet te zoeken en verhuizen is ook makkelijk. Daarnaast heeft Zwolle twee goede straten, de Diezerstraat en de Luttekestraat. Die laatste is de wat luxere winkelstraat van de stad waar ook veel mannenmode te vinden is. Mijn winkel is ook in de Luttekestraat gevestigd en ik heb daar veel goede contacten en samenwerkingen met mijn buren. Als je ergens anders naartoe gaat, krijg je ook ander publiek, terwijl de consument in deze straat het best bij Laccio past.”

Heb je ooit gedacht aan een tweede winkel?

“We verkopen sinds vorig jaar aan retailers en dat is de manier waarop ik liever wil groeien. Ik wil niet meer eigen winkels, maar meer partners. Ik heb nu zo’n 20 á 25 dealers in Nederland. Het begon destijds met winkeliers die naar mij toe kwamen met de vraag of zij Laccio mochten verkopen. Uiteindelijk zijn andere retailers via via getipt en heb ik ook bij een aantal bedrijven zelf aangebeld.”

Is het niet erg druk om in je eentje te ontwerpen, een winkel te onderhouden én te verkopen aan retailers?

“Gelukkig doe ik het niet helemaal alleen. Ik ontwerp de schoenen, doe de verkoop aan retailers en sta wanneer het kan in de winkel. Mijn collega zorgt ervoor dat de winkel altijd geopend is en doet een deel backoffice voor de winkeliers waar wij aan leveren. Ik doe dus van alles wat, maar dat maakt mijn werk juist veelzijdig en leuk. Daarnaast zie ik op deze manier ook dingen die ik kan gebruiken in mijn eigen winkel. Veel dealers vinden het ook leuk dat ik een eigen winkel heb, omdat ik weet hoe shops werken.”

Hoe gaat het verder met Laccio?

“Goed, ik heb naast Laccio (€198,-) en Laccio Esclusivo (€249,- tot €259,-) ook een sneakerlijn gelanceerd. Je ziet momenteel in alle schoenenwinkels sneakers staan, dus heb ik besloten een sneaker te maken die voldoet aan de kwaliteitsnorm van Laccio]. We zijn in gesprek gegaan met onze leverancier en dat heeft geresulteerd in een volledig leren sneaker, die je ook kan dragen onder een nette outfit. Sneakers zijn natuurlijk enorm populair, maar wij zien wel dat bij ons de klassieke schoen er zeker niet voor onder doet. Met de drie lijnen kan ik winkels voorzien van een volledige mannenschoenencollectie.”

Ga je je aanbod nog verder verbreden?

“De lijnen staan nu en daar wil ik mee verder gaan. Ik hoef er geen goedkopere of duurdere lijn bij. Laccio heeft nu een goede prijs-kwaliteitverhouding en ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit die wij bieden nog niet in Nederland wordt aangeboden voor dergelijke scherpe prijzen.”