TOP

Labelux neemt Jimmy Choo over

Jimmy Choo verandert voor de derde keer in tien jaar de eigenaar. Het Oostenrijkse bedrijf in luxegoederen Labelux neemt het luxe schoenenmerk over van TowerBrook Capital Partners.

Labelux heeft aangekondigd dat oprichtster Tamara Mellon als creatief directeur aan Jimmy Choo verbonden zal blijven. Na de overname door TowerBrook in 2007 bezat zij nog 17 procent van alle aandelen. Ceo Joshua Schulman zal het bedrijf blijven leiden. Naar verwachting wordt de overname van Jimmy Choo eind juni afgerond.

De overnameprijs is niet bekendgemaakt. Volgens berichten in de media betaalt Labelux 500 miljoen pond (573 miljoen euro). Dat is meer dan het dubbele van de 185 miljoen pond, die TowerBrook aan de vorige eigenaar van Lyon Capital betaalde.

Dubbele cijfers   
Jimmy Choo boekte in 2010 een omzet van 150 miljoen pond en groeide met dubbele cijfers in alle regio’s en categorieën, meldt Labelux. Het luxe schoenenmerk werd opgericht in 1996 en heeft nu meer dan 120 winkels in 32 landen. 

Groei
Labelux voorspelt voor het luxe segment in 2013, een groei van 6,2 procent tot 201 miljard pond. Het Weense bedrijf verwacht dat de markt voor luxe vrouwenschoenen en tassen zelfs sneller zal groeien dan de rest van de luxe markt.

Overnames 
Sinds de oprichting vier jaar geleden, heeft Labelux het Zwitserse lederwarenmerk Bally, het merk van de Amerikaanse ontwerper Derek Lam, het Italiaanse accessoiresmerk Zagliani en de Britse juwelier Azagury-Partridge overgenomen.