TOP

Label to watch: Watson&Parker *

De schoenen van het Italiaanse merk Watson&Parker hebben het uiterlijk van een veterschoen en het comfort van een espadrille. Sinds kort zijn de unieke modellen ook voor de Nederlandse markt verkrijgbaar.

Textilia sprak met Jerry Hesselink, die met zijn agentuur de schoenen van Watson&Parker naar Nederland haalde. 

Wat is er zo bijzonder aan de schoenen van Watson&Parker?

“Het zijn schoenen die met de hand worden gemaakt worden in Italië, maar uitgevoerd zijn in een Britse, hippe stijl. Het model zit tussen een veterschoen en een espadrille in. Door de bijzonder lichte zool en de elastische achterzijde zijn de schoenen erg comfortabel. Er is maar één model, maar wel uitgevoerd in 92 variaties. Zo zijn de schoenen er in leer, in suède, canvas en met allerlei printjes. Je ziet aan de schoenen dat ze een ambachtelijk karakter hebben; zo wordt het buffalo-leren randje tussen de upper en de zool met de hand gestikt. Daarnaast ben ik van mening dat de schoenen erg goed in de huidige tijd passen, omdat mannen zich graag onderscheiden door middel van hun accessoires. En je kunt de Watson&Parker-schoenen heel verschillend combineren: heel netjes, maar ook heel sportief en casual. Het kan zowel onder een pak als onder een destroyed jeans. ”

Hoe ben je in aanraking gekomen met het merk?

“Ik heb een agentuur in wintersportkleding en –accessoires – iets totaal anders dus – maar ik liep er per toeval tegenaan toen ik op vakantie was in Italië. Ik kocht zelf schoenen van Watson&Parker in een Italiaanse schoenenzaak. Eigenlijk was ik helemaal niet  op zoek naar een nieuw merk voor in mijn portfolio, maar ik was zo enthousiast over de schoenen dat ik dacht “dit kan ik niet laten schieten”. Daarom heb ik ze meteen ter plekke een mail heb gestuurd en ben ik langs hun productiekantoor, dat op 50 km van mijn vakantieadres lag, geweest. Toevallig zochten zij nog partners in Noord-Europa en zo is het balletje gaan rollen. Ik doe dus pas sinds kort de verkoop in de Benelux; helaas wel net achter de beurzen aan, maar het inkoopseizoen loopt gelukkig nog wel door tot en met september.”

WP1

 
 
 
 
 
 
 
 

 

En, hoe gaat het tot nu toe?

“Goed. We hebben al vijf herenmodezaken die orders hebben geschreven en een paar met interesse. Het mooie is dat het goed past in zowel herenmodezaken als in reguliere schoenenwinkels. In Italië zitten ze op 65% boetieks en 35% schoenenzaken. Veel winkeliers die ze zien, reageren wel direct enthousiast omdat het toch heel anders is dan wat er al is. Mensen zijn wel toe aan iets nieuws, heb ik het idee.”

Hoe zit het met de verkoopprijs?

“Die ligt tussen €114 en €139,95, met een marge van 2.5.”  

Hoe ziet de doelgroep eruit?

“Ik denk dat de doelgroep heel breed is. Het zijn in ieder geval mannen die van mode en ambachtelijke producten houden. Die details belangrijk vinden. Verder denk ik niet echt in leeftijden, het kan in principe een man van 20 zijn maar ook iemand van 60 jaar. Omdat de schoenen gecombineerd kunnen worden met een jeans en colbert, maar ook onder een sportieve outfit, kunnen dit allerlei soorten mannen zijn.”

Kun je al wat meer vertellen over de komende collectie?

“Jazeker, de schoenen zullen natuurlijk wel iets anders worden uitgevoerd dan de zomervarianten. Zo wordt in ieder geval de kleurstelling anders, de zool wordt donkerder. Ook wordt het model een tikje hoger uitgevoerd in de winter en worden er andere materialen gebruikt – ik schat dat dit vooral suède en leer zal zijn.”

WP2