TOP

Label to Watch: Vagabond [interview]

Het Zweedse schoenenlabel Vagabond is onder de leiding van co-founder en creatief directeur Marie Nilsson Peterzén uitgegroeid tot een merk dat in veertig landen te koop is en waarvan er jaarlijks twee miljoen paar schoenen over de toonbank gaan. Peterzén: “Amsterdam is voor ons een belangrijke stad.”

Waarom heb je Vagabond opgericht?

Marie Nilsson Peterzén, mede-oprichter en creatief directeur: “Het merk zelf is eigenlijk al vrij oud, het bestaat al meer dan vijftig jaar. Mijn man en ik besloten aan het eind van de jaren ’80 een schoenenmerk op te zetten dat Zweeds design voor de hele wereld toegankelijk zou maken. We stuitten op Vagabond en zagen het potentieel van de merknaam. Vanaf 1993 is het merk verder ontwikkeld door ons familiebedrijf. Nu zijn we in meer dan veertig landen vertegenwoordigd en verkopen we meer dan twee miljoen paar schoenen per jaar.”

Hoe komen de nieuwe collecties tot stand?

“We ontwerpen elk onderdeel van de schoen zelf, alle onderdelen van het proces zijn met elkaar vervlochten. We steken veel tijd en moeite in het perfectioneren van de technische aspecten van een schoen, zoals leest, zolen, enzovoort. Onze designers hebben uitgesproken ideeën over vormen, materiaalgebruik en oog voor detail. In onze collecties komen deze aspecten samen.”

Vagabond-2

Wat laat jij je door inspireren?

“Dat kan van alles zijn, zoals catwalkshows, architectuur, muziek, kunst of films. Mijn belangrijkste inspiratiebronnen zijn de mensen zelf, interessante ontmoetingen over de hele wereld.”

Aan welke projecten werk je momenteel?

“Onlangs lanceerden we een van onze ‘home-made’ minicollecties, die via onze website werd verkocht. Dit zijn schoenen die in beperkte oplage – acht tot tien paar – in onze eigen werkplaats worden gemaakt. Normaal gesproken produceren we daar alleen prototypen, maar als er tijd voor is vinden we het erg leuk om een volledig paar te maken en ze aan onze fans aan te bieden.”

“Ieder seizoen zetten we vanuit het Vagabond Atelier een aantal designprojecten op, bedoeld om de creativiteit en innovatie van ons ontwerpteam te stimuleren, zonder grenzen en vanuit een conceptueel vertrekpunt. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in onze vegan Non-Animal collectie (gemaakt van niet dierlijke producten en materialen, red.). Momenteel worden er binnen het Atelier interessante nieuwe projecten en samenwerkingen opgezet, waarover ik helaas nog niets kan vertellen.”

Vagabond-3 Vagabond-5

Hoe is duurzaamheid in jullie strategie verweven?

“Bij de productie van schoenen en accessoires zijn er een hoop onderdelen om rekening mee te houden. We zetten onze jarenlange kennis over materialen en het productieproces in om te kijken wat prioriteit moet krijgen. Momenteel ligt onze focus op het materiaal. Voor alle leren onderdelen die in contact met de huid komen, wordt leer gebruikt dat niet met chroom gelooid is. Verder maken we in de productie al bijna volledig gebruik van ecologische textielsoorten. Ook richten we ons op de reductie van of alternatieven voor het gebruik van chemicaliën in het productieproces. Zo werken we samen met het Zweedse onderzoeksbureau Swerea, om een duurzamer alternatief voor lijm te vinden.”

Hoe zie je de toekomst van Vagabond in Nederland?

“In onze strategie ligt de focus op Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk – vanuit deze landen willen we in Europa verder groeien. Overigens kijken we liever naar steden die voor Vagabond belangrijk zijn, dan naar landen. Vanuit dat perspectief is Amsterdam een interessante markt voor ons; de stad past in het rijtje van Kopenhagen, Berlijn en Parijs. Inmiddels werken we alweer een paar seizoenen samen met de Bijenkorf; daar zijn we erg blij mee.”

Vagabond-4 Vagabond-7