TOP

Label to watch: tassenlabel QWSTION [interview] *

Het ontwerpen van functionele tassen die er niet per se uitzien als functionele tassen. QWSTION is een van oorsprong Zwitsers tassenmerk dat hier goed in slaagt.

QWSTION is al in 2008 opgericht en verovert steeds meer terrein in het segment van de functionele, maar stijlvolle tassen. Hoog tijd om een van de oprichters, de Nederlandse Sebastian Kruit, te spreken.

Wat onderscheidt jullie van andere tassenlabels?

“Wij willen per tas een specifiek ‘reisprobleem’ oplossen en daarmee de mobiliteit van mensen verhogen. Een voorbeeld: veel mensen reizen tegenwoordig met de trein en stappen daarna over op de fiets. Wij hebben daarom een tas ontwikkeld die je – ideaal tijdens het overstappen van de trein op de fiets – in een handeling van een handtas in een rugtas kunt veranderen. Daarnaast werken we met zo veel mogelijk natuurlijke materialen en proberen we zo ecologisch te zijn binnen onze mogelijkheden.”

Hoe belangrijk is het design van jullie producten?

“Heel belangrijk. Mijn compagnon is van huis uit industrieel ontwerper en voor ons staat het product zelf voorop. Dat is belangrijker dan de branding. We werken samen met D.N.S. (Development Never Stops), een bedrijf dat geavanceerde materialen ontwikkeld. Zo zijn al onze tassen gemaakt van waterafstotend katoen. Daarnaast hebben we samen met D.N.S. The Raincoat uitgebracht: een weerbestendige jas van een innovatief materiaal dat CottonShell® heet.”

OVERNIGHTER_BLLDUO_3DSHOPPER_BLLDUO_BACK

Hoe gaat het met jullie merk?

“Goed, we hebben momenteel 160 verkooppunten. Omdat we geen investeerders hebben, kunnen we niet heel hard groeien, maar gaat dat juist geleidelijk. Onze grootste markt is Zwitserland en Duitsland, maar we liggen ook in landen als Japan en Singapore. Toen we begonnen in 2008, was er nog weinig besef bij winkeliers dat tassen een interessante aanvulling zou kunnen zijn op een winkelassortiment. Intussen is het heel gewoon geworden om accessoires naast kleding te verkopen, maar wij hebben die ontwikkeling vanaf het begin meegemaakt. Gelukkig komen er ook steeds meer bijzondere winkels die meer dan alleen kleding willen verkopen.”

Wat doen jullie eraan om bekender te worden?

“Wij hebben gemerkt dat mond-tot-mond reclame het meest effectief is. Maar in Nederland en Duitsland werken we sinds kort met een PR-bureau. Daarnaast zijn we druk met een concept dat QWSTION Invites heet. Hiervoor nodigen we andere merken, die bij ons passen, uit voor een samenwerking. Zo hebben we onlangs een pop-upstore geopend in Parijs; daar verkochten we onze eigen tassen maar ook mode van Toka-Toka en zonnebrillen van VIU. We zouden graag in elke Europese stad zo’n popupwinkel beginnen, om zo onze zichtbaarheid te vergroten.”