TOP

Label to Watch: Recharge Footwear

Toen José Illegems een paar jaar geleden te horen kreeg dat zij steunzolen moest gaan dragen, kwam ze erachter dat er een groot gat is tussen comfort- en modische schoenen. Daarom startte ze in 2015 haar eigen schoenenmerk Recharge Footwear. “Het is mijn missie om vrouwen met steunzolen een keuze te geven.”

José Illegems komt oorspronkelijk uit de confectie waar zij zich bezighield met het ontwikkelen, ontwerpen en produceren van mode items, maar de ondernemer zag in 2015 een gat in de markt. “Ik kreeg steunzolen aangemeten, maar ik begreep niet zo goed waarom er zo een groot verschil was tussen comfort- en modische schoenen”, verklaart Illegems aan Schoenvisie. “Ik kwam in een segment waar ik niet in wilde zitten.” Daarom verliet de modeliefhebber de confectie en stelde ze een businessplan op voor haar eigen schoenenmerk. In de zomer van 2016 lag een eerste bescheiden collectie van Recharge Footwear in een aantal winkels.

Recharge Footwear SS18 (2)“Je ziet dat steeds meer comfortmerken modischer worden – en dat is ook goed want dan hebben vrouwen meer keus – maar ik dacht dat het goed zou zijn als er een fris label in de branche zou komen dat vanaf het begin af aan al comfortabel en modisch is.” Alle Recharge-schoenen hebben een uitneembaar voetbed en hebben een winkelverkoopprijs van €159,- tot €199,-. De leesten hebben een normale G-wijdte – omdat het merk nog te klein is om in breedtematen te investeren – maar de voorkant van de schoen is breder zodat er een hallux valgus in past en daarnaast is de leest ook iets hoger zodat er ook een dikke steunzool in kan. “Mijn vader was vroeger schoenmaker dus schoenen ontwerpen zit ook wel een beetje in mijn bloed.”

Heb je iets gehad aan het feit dat je vader schoenmaker was?

“Mijn vader is helaas overleden voordat ik met dit avontuur begon. Daar heb ik best spijt van. Hij had mij enorm kunnen helpen, maar ik had vroeger niet echt iets met schoenen. Ik vond het erg ambachtelijk en ik vond de confectie veel leuker. Nu vind ik dat onbegrijpelijk want mijn hart ligt nu echt bij schoenen. Toen ik voor het eerst weer in een schoenenatelier kwam, was dat voor mij als thuiskomen. Het rook naar de werkplaats van mijn vader – met die geur ben ik opgegroeid. Achteraf gezien denk ik echter wel dat het goed is geweest dat ik eerst confectie heb gedaan want ik benader de schoenenbranche anders dan de meeste schoenenmerken.”

Hoe benader je de schoenenbranche dan?

“Ik benader het vooral als confectie; ik stop bijvoorbeeld veel moeite in mooi fotomateriaal, folders en social media. Daarnaast zie je ook dat veel schoenenretailers en –merken werken met twee seizoenen. Ik heb daar veel moeite mee omdat ik altijd kortetermijnmode heb gemaakt. Ik zat altijd bovenop de mode en vind het raar dat schoenenwinkels drie maanden nieuwe collectie hebben en dan drie maanden in de uitverkoop zitten. De consument moet juist constant verwend worden met nieuwe items. Ik snap dat de productie van schoenen lastiger is dan het maken van een jurkje of een trui, maar het verschil tussen twee keer per jaar en iedere zes weken iets nieuws, is wel erg groot. Daar zit een middenweg tussen en dat kan je als schoenenmerk opvullen. Mijn streven is dan ook om meer te gaan werken met flashcollecties.”

Zie je Recharge meer als comfort of als fashion?

“Eerst fashion en dan comfort, maar het is eigenlijk allebei enorm belangrijk. Dat is ook het lastige voor retailers, want waar zet je mijn schoenen neer? Als het in het comfortsegment staat, past het er niet echt tussen, maar als het in het modesegment staat, dan hebben veel mensen niet door dat de binnenzool vervangen kan worden. Momenteel is dat dus nog een beetje zoeken.”

Recharge Footwear SS18 (3)

Hoe gaat het tot nu toe met het merk?

“Het vierde seizoen ligt nu in de winkels, de verkoop van het vijfde seizoen is bijna afgerond en ik ben nu bezig met de ontwikkeling van het zesde seizoen. Het merk groeit langzaam door en het aantal retailers blijft stijgen. Ik heb momenteel ongeveer twintig verkooppunten. Dat is nog niet sky high en wat mij betreft gaat het ook nog niet snel genoeg, maar het merk groeit wel en dat is uiteindelijk het belangrijkste.”

Je bent met Peter Bloem – de salesmanager van JJ Footwear en New Feet – een samenwerking aangegaan, waarom?

“Het is onmogelijk om alles alleen te doen, je kan niet in je eentje èn ontwerpen èn naar beurzen èn de administratie doen èn de verkoop regelen en ga zo maar door. Op het moment dat de inkoopperiode begint, moet ik ook bezig zijn met de ontwikkeling van het nieuwe seizoen terwijl alles even veel aandacht nodig heeft. Toen de samenwerking met Maarten Heemskerk stopte was het noodzakelijk een nieuwe partner te zoeken. Peter Bloem regelt nu voor mij de verkoop van Recharge en daarnaast doet JJ Footwear een stuk backoffice en een deel uitlevering. Zij ontzorgen mij zodat ik me volledig kan focussen op de collectie. Bloem heeft veel schoenenkennis in huis en heeft een groot netwerk. Wat voor mij daarnaast ook fijn is, is een plek in de showroom in schoenencentrum Cast in Nieuwegein.”

Recharge Footwear SS18 (4)

Hoe kijk je aan tegen online?

“Ik weet dat het een gevoelig onderwerp is in de schoenenbranche, maar je kan er gewoon niet onderuit. Alles gebeurt online en ik denk dat online en offline elkaar alleen maar kunnen versterken. Het is dé manier om je merk sneller uit te breiden en om beter zichtbaar te zijn.”

Hoe zie je de toekomst van Recharge?

“Ik hoop dat ik over een aantal seizoenen een vaste plek heb in winkels en in de beleving van consumenten. Het is mijn missie om vrouwen met steunzolen een keuze te geven. Ik heb afgelopen seizoenen gezien dat hier absoluut een markt voor is. Daarnaast wil ik ook dichter op de markt gaan zitten.”