TOP

Label to Watch: Raff [interview]

Tussen de honderden merken op de Modefabriek in januari 2017 sprong er vooral één merk met kop en schouders bovenuit: Raff. Het bedrijf bestaat pas een jaar, maar heeft een duidelijk motto. “Een tas moet functioneel en praktisch zijn, daarom zijn de producten minimalistisch en hebben ze alleen de essentiële dingen erin”, vertelt oprichter Rashi Agarwal aan Schoenvisie.

De Indiaase Rashi Agarwal is een vrouw met pure passie voor leer en tassen. Na haar studie tasontwerpen in Londen verhuisde ze terug naar haar geboorteland, maar het idee van een eigen merk bleef kriebelen. “Ik houd van het maken van tassen”, vertelt ze aan Schoenvisie. “Ik begon ze voor mijzelf te maken en mijn – Nederlandse – man vond het zo indrukwekkend dat hij vroeg of ik er een volledige collectie van wilde maken. Samen hebben we Raff opgericht.” Sinds een jaar zijn de tassen te koop in India en een half jaar geleden begon Agarwal ook met de verkoop in Europa.

Raff Bags

Waar haal je je inspiratie vandaan?

“Ik wil mode maken, maar niet fast fashion. Het moet mensen helpen en inspireren. Daarom is alles au naturel, natuurlijk gelooid en handgemaakt. Ik huur voor het maken van de tassen vrouwen in die een normaal tarief worden betaald zodat ik hen ook help. Alles komt ook uit India – het leer, de hardware, de verpakking.”

“Qua design zijn de tassen gebaseerd op mijn geloof. Alles moet een doel hebben, daarom zijn de producten erg minimalistisch. Als iets weg gelaten kan worden, dan gaat het er ook uit. Zo houd je alleen de essentiële dingen over en blijft de tas functioneel en praktisch. Ook de vorm van de tas is onderscheidend en je kan de items ombouwen. Zo kan de kleine schoudertas bijvoorbeeld ook een heuptasje worden. Ik wil niet iets maken dat al is uitgevonden en daarom heb ik ook het logo klein op de tas gezet. Je moet het herkennen aan de uitstraling.”

Raff Bags7Raff Bags5

Als je terugkijkt naar het opzetten van het merk, hoe was dat?

“Het ontwerpen is makkelijk, maar alles er omheen was moeilijk. Je moet veel ondertekenen en de juiste mensen zien te vinden om het doel dat je voor ogen hebt te kunnen bereiken. Ik draag zelf ook iedere tas een maand voordat ik het doorzet zodat ik erachter kan komen of het werkt of niet. Alles moet perfect zijn. Van het concept bedenken van het merk tot het lanceren ervan, duurde twee jaar.”

Je hebt vijf verschillende stijlen tassen, komen er meer bij?
Raff Bags4
“Ik wil in categorieën gaan uitbreiden in plaats van in stijlen. Een laptopcover, een saddle bag voor mannen, et cetera. Ik steek veel tijd in het perfectioneren van iedere stijl en die stijlen blijven dan ook standaard in het assortiment. Momenteel heb ik nog niets voor mannen, dus daar wil ik meer tijd aan gaan besteden. Ik wil de doelgroep uitbreiden. Ik vraag mijn vrienden wat zij missen op de markt en daar speel ik op in.”

“Ik maak de tassen ook maar in drie kleuren: zwart, bruin en de natuurlijke kleur van de huid. Die laatste kleur is momenteel nog een uitprobeersel omdat ik wil kijken hoe mensen erop reageren. Het laat namelijk ook de onzuiverheden van de huid zien, in plaats van dat het met verf is weggevaagd. De defecten geven de tas wel een karakter omdat iedere huid anders is.”

Hoe zie je de toekomst van het merk voor je?

“Ik wil verder uitbreiden in Europa, waar ik erg enthousiast over ben. Het minimalsitische en praktische idee achter het merk is erg Europees dus ik denk dat dat goed gaat lopen. Ik verkoop ook via Amazon en ik merk dat er veel vraag is vanuit Amerika dus daar ben ik ook naar aan het kijken. Uiteindelijk wil ik dat het merk voor iedereen een go to basismerk wordt. Het is niet een tas die je iedere dag draagt, maar een tas waar je iedere keer naar terugkomt omdat je er zo van houdt.”

Raff Bags6