TOP

Label to watch: Olivia Lauren [interview]

Petra Groot van Groot Schoenmode in Hoorn was een van de eerste Nederlandse retailers die het Belgische tassenmerk Olivia Lauren in het assortiment opnam. Ze verbaasde zich erover dat het label in Nederland nog bijna nergens anders verkocht werd, en besloot daar zelf iets aan te doen.

Vijf jaar geleden besloten Petra en Raymond Groot het concept van hun schoenenwinkel in Hoorn om te gooien. Ze voegden nieuwe productgroepen aan hun assortiment van Groot Schoenmode toe, zoals tassen, sjaals en riemen, en groeien zo uiteindelijk uit tot sfeervolle lifestylewinkel. Een van de merken die ze binnenhaalden was het Belgische Olivia Lauren, dat modische reis- en kantoortrolleys voor vrouwen maakt. “Ik kwam Olivia Lauren tegen op de GDS”, vertelt Petra Groot. “De collectie sprak me direct aan, maar ik dacht: dit gaat hem niet worden, die tassen zijn vast veel te duur voor onze winkel.”

Verrassend goed geprijsd

De verkoopprijzen verrasten haar. Een trolley kost tussen de €149,95 en €159,95, een set van twee tassen gaat van €199,95 tot €219,95. Groot: “Normaal kosten zulke trolleys tussen de drie- en vierhonderd euro. Omdat Olivia Lauren kunstleer gebruikt, zijn de tassen relatief laag geprijsd. Het mechanisme – de trekstang en de wielen – zijn het belangrijkst, en die zijn van goede kwaliteit. De stang is flexibel en de wielen slijtvast en schokbestendig.” Inmiddels verkoopt Groot Schoenmode het merk alweer een jaar, met succes. “Voor zover ik weet is Olivia Lauren het enige label dat stijlvolle laptoptrolleys voor vrouwen aanbiedt”, zegt Groot. “De ontwerpen trekken sowieso al de aandacht van klanten, en als je ze laat zien welke functies de tassen allemaal hebben – en dat voor die prijs – zijn ze om.”

Cowhide DSC_4443

Dealer en agent

Sinds januari 2017 is ze naast dealer ook agent voor Olivia Lauren in Nederland. “Tot voor kort had Olivia Lauren hier nog nauwelijks verkooppunten. Naast Duifhuizen was ik de enige retailer die het verkocht. Dat verbaasde me, bij zo’n mooi merk. Was er verder niemand tegenaan gelopen op de beurs?” Toen Groot daarnaar informeerde bij het management, kwam ze erachter dat Olivia Lauren zich tot dan toe vooral op verdere uitrol in België, Duitsland en Frankrijk richtte. “De verkoop ging via tassen- en lederwarenbeurzen als de I.L.M in Offenbach, en daar kwamen simpelweg niet genoeg Nederlanders op af”, verklaart Groot. “Daarnaast kenden ze de Nederlandse markt niet goed. Die kennis heb ik wel, dus heb ik voorgesteld of ik daar geen rol in kon spelen.”

Retailachtergrond

Haar retailachtergrond komt daarbij goed van pas. “Ik weet welke vragen winkeliers gaan stellen, want die vragen had ik zelf ook toen ik Olivia Lauren voor het eerst inkocht.” Ze gelooft in korte lijnen en meer samenwerking tussen leveranciers en winkeliers. “We werken met kleine startorders, van minimaal zes tassen. Winkeliers die al op voororder hebben besteld, kunnen de tassen gedurende het seizoen per drie stuks nabestellen en binnen een week geleverd krijgen. Voor retailers is dat interessant omdat ze zo minder voorraadrisico lopen. Ik vind dat leveranciers over het algemeen meer zouden moeten meedenken met hun klanten, want uiteindelijk gaat het erom dat je met z’n allen meer verkoopt.”

 

Goodmorning, wij hebben er weer zin in! Kom je ons bezoeken (showroom 421/blauw, niveau 2) tijdens Buy & Bloom? #buybloom

Een bericht gedeeld door Schoenvisie (@schoenvisie) op

Niet te missen

Groot kwam echt goed op stoom tijdens de BrandNew en Buy & Bloom in Cast. De Olivia Lauren-tassen waren tijdens die beurzen bijna niet te missen; ze stonden op presentatiepunten door het hele pand en waren te zien tijdens de Trendshow op maandag 20 februari. Daarnaast stelde Jan van der Laan (Hinson/Hudson) een deel van de nieuwe Hudson-showroom tot haar beschikking. Groot: “De showroom was te groot voor Hudson alleen, dus besloten we de ruimte en kosten te delen. Ik heb mijn gedeelte in recordtijd geschilderd en ingericht.” Zo waren er wel meer vertegenwoordigers die haar een handje hielpen. “Met de meeste mensen in het schoenencentrum werk ik al jaren samen, en ze vonden het allemaal ontzettend leuk. Veel van hen stuurden hun klanten naar me door.”

Van alles wat

De beursperiode leverde haar meer dan twintig nieuwe afzetpunten op. Het is van alles wat, ziet Groot – schoenenzaken, kledingboetieks, tassen- en kofferaanbieders en cadeauwinkels. “De klassieke schoenenjongens zijn het moeilijkst. Die kopen in volgens een vast stramien en wijken daar niet snel vanaf. Ook heb ik van verschillende schoenenretailers gehoord dat ze niet zo goed weten wat ze met de tassen moeten, hoe ze die moeten presenteren op de winkelvloer. Daar zie ik volop mogelijkheden voor, bijvoorbeeld door kleurcombinaties te maken en schoenen, tassen en accessoires op thema te presenteren.”

Thelma DSC_4360

Nieuwe manier van ondernemen

Wat haar opvalt: vooral mensen die op een ‘nieuwe manier’ ondernemen springen erop in. “De concurrentie dwingt ondernemers inventief te zijn. Schoenen inkopen en weer verkopen volstaat in deze tijd niet meer. Door het internet hóéven mensen namelijk niet meer naar de stenen winkels te komen, daar ben ik me heel goed van bewust. Klanten winkelen online voor het gemak, en offline voor de fun. Een winkel moet zodoende leuk zijn om te bezoeken. Dat is precies waarom wij met Groot Schoenmode vijf jaar geleden die switch richting lifestyle hebben gemaakt; om de klant te bedienen die meer wil zien en bij het winkelbezoek verrast wil worden.” Belangrijk is dat je als ondernemer kiest voor een concept dat bij je persoonlijkheid past, zegt ze. “Dat zie ik ook bij mijn Olivia Lauren-klanten – iedereen schiet het op zijn eigen manier in.”

Petra Groot

(Foto’s: Olivia Lauren, m.u.v. privéfoto Petra Groot)