TOP

Label to Watch: Native Shoes [interview] *

Native Shoes heeft een wat mindere periode gekend, maar het Canadese schoenenmerk is weer up and running. Vooral de nieuwe ontwikkelingen slaan goed aan. Vertegenwoordiger Eline Leeuwenberg: “We willen het merk groot maken in Nederland.”

Het Canadese schoenenmerk Native Shoes is in 2009 opgericht door een marketingbureau dat vooral sterk is in het marketeren van games. Maar de eigenaar had een voorliefde voor schoenen en sneakers en is daarom een jaar lang gaan rondreizen om te kijken of hij schoenen kon laten produceren. Schoenvisie sprak met de Nederlandse vertegenwoordiger Eline Leeuwenberg.

Hoe is het de laatste tijd gegaan met Native Shoes?

“Toen Native Shoes in 2009 werd opgericht, was het meteen een enorm succes. Het ontplofte een beetje. Dat ging een tijd hartstikke goed, maar zo een groot succes kan soms ook een minpunt zijn. Het bedrijf moest zo veel schoenen laten produceren terwijl ze het niet konden financieren. Daardoor heeft Native Shoes in Nederland twee seizoenen in 2013/2014 niet in de winkel gelegen.”

“Nu is er echter een investeerder aan de haak geslagen en zijn ze weer hard van start gegaan. Ze hebben het model de Apollo geïntroduceerd wat een bestseller is en nu gaat het hartstikke goed met het merk. We zitten nog in een opbouwende fase, we zijn het merk weer mooi aan het neerzetten in Nederland.”

Native Shoes11

Zijn er nog andere ontwikkelingen bij het merk?

“Native Shoes is met EVA (Ethyleen Vinyl Acetaat) heel sterk geworden, maar het merk is overgestapt op microfiber. Dat is net even wat minder hard, maar heeft wel dezelfde kwaliteiten als EVA: je kan het in water dragen, het is antibacterieel, het kent een groot comfort en heeft ook een soort leer/suède look.”

Welke andere kenmerken maakt Native Shoes onderscheidend?

“Ik vind dat ze ook heel goed zijn in de marketing. Uitingen, een catalogus, sfeerbeelden. Maar ook het gebruik van materialen en het feit dat ze bepaalde silhouetten vertalen naar het dna van het merk. Die combinatie van alles is Native Shoes.”

Native Shoes12Native Shoes15

Hebben jullie veel gemerkt van de faillissementen afgelopen maanden?

“Ik denk dat iedereen dat wel gemerkt heeft en wij ook. Er zijn natuurlijk een paar grote jongens omgevallen, maar ook voor veel zelfstandige winkeliers is het lastig.”

Hoe proberen jullie daar bovenop te komen?

“We proberen op dezelfde locatie of in dezelfde stad een vergelijkbaar verkooppunt terug te krijgen. In sommige gevallen lukt dat, in andere niet. Soms moet je kijken naar een ander concept of is de stad heel moeilijk. In grote steden is het wel makkelijk vervanging te vinden.”

“Het is een grote uitdaging, er is veel aan het veranderen en iedereen moet daar zijn weg in vinden. Je moet vooral erg alert blijven. Maar ik denk dat door de schifting in de markt en doordat veel winkels zich willen onderscheiden, Native Shoes een heel goed product is om dat mee te doen.”

Native Shoes13Native Shoes14

Hoeveel verkooppunten heeft Native Shoes momenteel?

“Zo een 22, maar aankomende winter gaan we naar 27 winkels. We zijn natuurlijk een tijdje uit de lucht geweest dus dat moeten we langzaam weer opbouwen. We proberen een goede, gestaagde groei te genereren en in de juiste verkooppunten te komen liggen. We kijken naar schoenenwinkels, maar ook conceptstores en sneakerwinkels in het midden-hoogsegment. Plekken waar het product goed op zijn plek is en waar het goed opgepikt en begrepen kan worden.”

Hoe zie je de toekomst voor je voor Native Shoes in Nederland?

“Ik denk dat we gestaagd onze verkooppunten kunnen uitbreiden en op die manier goed kunnen werken aan de doorverkoop en de bekendheid. We willen op deze manier het merk weer groot maken in Nederland.”

Native Shoes17