TOP

Label to Watch: Mique Design [interview] *

Mieke Timmermans richtte vanuit een passie voor struisvogel- en krokodillenleer het merk Mique Design op in 2012. Drie jaar later ziet zij echter hoe het merk beter in de markt kan passen en heeft ze de tassen aangepast met verwisselbare banden. “Door de crisis merk je dat het heel moeilijk is om tassen te verkopen van meer dan 300 euro winkelverkoop.”

Toen Mieke Timmermans op haar achttiende voor een cursus voor school naar Kaapstad moest, werd ze verliefd op struisvogel- en krokodillenleer. Maar zo jong een eigen bedrijf beginnen, was voor haar nog te hoog gegrepen. Daarom ging ze werken bij een bedrijf dat een aantal jaar geleden failliet ging. “Toen ben ik gaan doen wat ik van jongs af aan al wilde doen.”

“Ik ben in maart 2011 een ondernemersplan gaan schrijven en ben daarvoor naar China en Hong Kong gegaan om fabrikanten te zoeken en uit te vinden over prijzen. Met dat ondernemersplan heb ik bij de bank een starterslening kunnen krijgen waarmee ik ben begonnen. In februari 2012 was de eerste collectie klaar en daarmee ben ik gaan reizen naar klanten.” Zo ontstond Mique Design.

Mique Design2

Zijn er hobbels die je bent tegengekomen tijdens het eerste productieproces?

“Ontzettend veel. Ik ben eerst naar Zuid-Afrika gegaan omdat ik daar natuurlijk het leer was tegengekomen. Daar heb ik tig fabrikanten bezocht, maar het bleek te duur, ze kwamen afspraken niet na of leverden niet de juiste kwaliteit. Je blijft altijd wel obstakels tegenkomen, maar het gaat nu allemaal stabiel.”

Wat maakt Mique Design onderscheidend?

“We hebben zo een 165 klanten in Nederland en België, maar door de crisis merk je dat het heel moeilijk is om tassen te verkopen van meer dan € 300,- winkelverkoop. Onder de 200 gaat goed, maar daarboven is lastig. Daar ben ik op in gesprongen en heb ik een nieuw concept ontworpen: tassen met verwisselbare banden.”

“Klanten kunnen hun tas op deze manier eigen maken. Ze willen wel kwaliteit, maar toch ook steeds weer wat anders. Met Mique Design heb je toch je leren tas waar je jaren plezier van hebt en kan je om de zoveel tijd een andere band erop plaatsen. Je hebt dan een hele andere tas door een hele kleine aanpassing. We gaan ons nu vooral richten op dit nieuwe design dat in de handtassen nog nauwelijks voor komt.”

Mique Design4

Wat zijn tot nu toe de reacties op de nieuwe weg die je bent ingeslagen?

“We zijn met dit nieuwe concept al sinds februari aan het rondreizen, het wordt voor het eerst komende winter uitgeleverd. Het wordt ontzettend goed ontvangen door de winkeliers. Eén omdat het prijstechnisch heel interessant is: de tassen zijn nu € 150,- tot € 200,-. Daarnaast zie je het gemak van verwisselbare banden al bij schoenen, sieraden en horloges, maar dat heb ik nu bij de handtas ingevoerd. Als de consumenten even enthousiast zijn als de retailers, dan zit het goed.”

In wat voor soort winkels liggen de tassen?

“In boetiekjes, schoenen-, kleding en lederwarenzaken en conceptstores (wat nu helemaal een trend is) in het midden-hoogsegment. Het moet qua prijsklasse en image bij het merk passen, anders is het niet voor de klant interessant en verkoopt het merk niet. Ik heb de tassen ook liever niet bij grote ketens liggen.”

Mique Design3

Hoe ziet je toekomstbeeld voor Mique Design eruit?

“Ik verkoop nu in Nederland en België, maar het liefst ga ik nog verder internationaal zodat ik in zo veel mogelijk landen in winkels lig. Ik hoop dat het merk ooit als basis wordt opgenomen in de winkels.”