TOP

Label to Watch: Mason Garments [interview] *

Mason Garments gaat ineens hard. Het Nederlandse high end sneakermerk werd bijna vier jaar geleden opgericht en wordt nu al verkocht van Nederland tot Italië en van Japan tot Amerika. “We willen meer erkenning en vooral internationale groei”, vertelt marketing manager Paul Wismeier.

In maart 2012 richtte Rendi Aditia – met zijn grote passie voor schoenen – het uniseks high end sneakermerk Mason Garments op. In de loop van de jaren heeft hij drie van zijn vrienden om zich heen verzameld om het merk op te bouwen tot internationale hoogte. En met succes, want Mason Garments wordt nu al verkocht van Amerika tot Japan. Schoenvisie sprak marketing director Paul Wismeier in de nieuwe showroom in Lijnden, een oud kerkje dat omgebouwd is tot een gebouw met een even luxe look als het merk zelf.

Hoe is Mason Garments ontstaan?

“Rendi richtte bijna vier jaar geleden Mason Garments op met tweehonderd paar voor vooral familie en vrienden. Dat ging onwijs goed. De verkoop vanuit huis ging prima, maar het bedrijf groeide steeds verder en we kregen steeds meer belangrijkere klanten. We zijn naar Amstelveen verhuisd waar we bijna twee jaar hebben gezeten. Dat was een pand waar meerdere mensen huurden en we wilden iets voor onszelf. Het kerkje in Lijnden kwam op ons pad en als je er binnen loopt, is het al een hele ervaring op zich.”

Mason Garments (2)

Hoe is het precies van 200 paar sneakers naar een merk met 60.000 Instagram-volgers gegroeid?

“We waren al bekend in de schoenenwereld in Amsterdam dus dan komen vanzelf wat winkels aankloppen. Maar we zijn ook zelf op pad gegaan. Als een retailer ziet dat het merk aanslaat, dan komen ze ook weer bij je terug. Zo begint het balletje te rollen. Social media helpt daar ook bij. Veel aanvragen die we krijgen vanuit het buitenland, komen omdat ze het merk via social media hebben gezien.”

Dus jullie blijven een stijgende lijn zien terwijl ondertussen al die faillissementen blijven vallen?

“Ja, maar ik denk dat onze markt wel anders is. Wij bevinden ons in het luxe segment en daar gaat het over het algemeen goed. Mensen willen een luxe item voor een redelijke prijs en ik denk dat wij dat kunnen aanbieden. Bij Paul Warmer liggen we bijvoorbeeld naast Balenciaga en Saint Laurent waar schoenen soms wel het dubbele zijn in prijs. Als wij een product kunnen aanbieden met dezelfde kwaliteit voor minder geld, dan wordt het natuurlijk aantrekkelijk.”

Is dat dan het geheim van Mason Garments?

“Ja, we zijn ook begonnen met een affordable luxury instelling en daar zijn we mee groot geworden. Dat proberen we nog steeds aan te houden. Als je kijkt naar andere Amsterdamse schoenenmerken, dan zijn wij wel het duurst, maar wij letten wel op kwaliteit. Daarom zijn we ook naar Italië gegaan voor de productie in plaats van Portugal.”

Mason Garments (1)Mason Garments (5)

Wat maakt de schoen verder nog speciaal?

“We maken gebruik van sacchetto, wat inhoudt dat de upper een geheel is. We hebben uiteraard een uitneembare zool erin zitten, maar de binnenzool en voering worden direct aan de buitenkant van de schoen gestickt om een geheel te creëren. Het voordeel ervan is dat het soepeler is en vormt naar je voet. Het is een duurdere techniek waardoor veel schoenenmerken het niet gebruiken, maar wij hechten hier waarde aan.”

“Daarnaast proberen we een eenheid in de collectie te houden waardoor het herkenbaar blijft, zelfs als de merknaam niet te zien is. Rendi probeert ook bepaalde kenmerken in alle modellen terug te laten komen. Bijvoorbeeld hoe de schoen gestickt is, of de kleine Italiaanse vlag erop. We hebben sinds kort ook een nieuwe zool ontworpen die we willen gaan doorvoeren op meerdere modellen. Het heeft piramides aan de onderkant – zoals terugkomt in ons logo – en een reliëf van het merk op de hiel. Het is uniek voor Mason Garments.”

Waar komt de inspiratie voor de sneakers vandaan?

“De inspiratie haalt Rendi uit het dagelijks leven, reizen en andere high end merken. We gaan naar belangrijke materialenbeurzen om te zien hoe die branche zich ontwikkelt. Het is belangrijk om dat bij te houden en overal als eerste van op de hoogte zijn.”

Mason Garments (3)

Hoeveel verkooppunten heeft Mason Garments?

“We hebben in Nederland nu bijna vijftig verkooppunten. Het zijn retailers die in het luxe schoenensegment zitten zoals Paul Warmer, we hebben retailers die naast Mason Garments ook nette herenschoenen verkopen en daarnaast liggen we bij multibrandstores die ook kleding verkopen, zoals Four by Azzurro. Zoals met andere retailers, hebben we met Four by Azzurro twee keer een samenwerking gehad. Mensen stonden daarvoor voor de deur in de rij, dat was niet normaal.”

“We leveren sinds kort ook aan warenhuizen Bijenkorf. Er zijn nog retailers in Nederland in het luxe segment die Mason Garments nog niet verkoopen. Die willen we natuurlijk ook wel erbij hebben.”

Mason Garments (4)

In welke landen is Mason Garments al te koop?

“In Nederland zijn we het best bekend, daarnaast wordt Mason Garments in nog zes andere landen verkocht. In Engeland zitten we al op ongeveer 45 retailers, de eerste retailers uit Amerika beginnen binnen te komen en we hebben een Japanse distributeur er sinds kort bij. Italië is ook steeds meer aan het toenemen en dat komt vooral door de Pitti Uomo.”

Wat is jullie visie voor de toekomst?

“We gaan meer werken met shop-in-shops. Daarnaast willen we de trend kunnen blijven zetten en we willen ons blijven onderscheiden met gekke prints en kleuren en mooie schoenen met een goede kwaliteit. We willen wereldwijd groot worden en meer erkenning krijgen. Nederland gaat nu goed, dus we gaan ons komende jaren richten op internationale groei.”