TOP

Label to watch: Faguo [interview]

Het Franse lifestylemerk Faguo plant voor ieder verkocht product een boom. “Het label spreekt mensen aan die van kwaliteit houden en tegelijkertijd nadenken over wat ze kopen”, zegt Rajko Oppier, eigenaar van Sole Brands. “Dat is wat Faguo onderscheidend maakt.”

Rajko Oppier van Sole Brands kwam Faguo in 2010 tegen op de Bread & Butter in Berlijn. Het Franse label was gloednieuw, voor de oprichters was de B&B hun eerste beurs. “Het merk sprak me aan omdat het anders dan anders was”, zegt Oppier. “In 2010 waren de designs overall best druk, terwijl de eerste sneaker van Faguo – model Oak – juist heel clean en verfijnd oogde.” Destijds waren de oprichters nog niet bezig met uitbreiding in het buitenland. Vier jaar later namen ze zelf contact met Oppier op, met de vraag of Sole Brands agent voor de Nederlandse markt wilde worden.

Hoe heeft het merk zich in die vier jaar ontwikkeld?

“Het is enorm gegroeid. Oprichters Frédéric Mugnier en Nicolas Rohr waren in 2009 op studiereis in China. Daar leerden ze meer over de (massa)productie van schoenen, waarvan ze beiden vonden dat dat veel groener kon. Ze besloten tweehonderd paar schoenen op duurzame wijze te produceren en kondigden via Facebook aan dat ze die bij een vriend thuis zouden verkopen. Binnen twee weken was de serie uitverkocht.”

“Dankzij de sociale media werd het merk in Frankrijk snel opgepakt. Nu is het uitgegroeid tot een bedrijf dat tussen de zeven en acht miljoen per jaar omzet. In thuisland Frankrijk heeft het merk 250 verkooppunten, waaronder Colette, Printemps de l’Homme en Galeries Lafayette. In totaal wordt Faguo in 23 landen verkocht.”

6-BROWN FEMME 7-BROWN HOMME

Wat maakt de productie duurzaam?

“Faguo probeert de uitstoot van CO² te reduceren, bijvoorbeeld door efficiënt transport, en te compenseren. Voor ieder verkochte schoen, riem, tas e.d. wordt een boom geplant. In totaal heeft Faguo al meer dan 500.000 bomen neergezet in speciale plantages waar niet mag worden gekapt. Leuk detail is dat de modellen ook naar boomsoorten vernoemd zijn, zoals de Birch, Cypress en Palm.”

“Voor de productie wordt gekeken naar de mogelijkheden die recycling biedt. De kenmerkende knopen op de uppers zijn gemaakt van kokosnootschillen, een afvalproduct dat normaal gesproken wordt weggegooid of verbrand. Als je de schoenendozen binnenstebuiten vouwt, kunnen ze worden hergebruikt als cadeauverpakking.”

Hoe zijn jullie te werk gegaan bij de lancering in Nederland?

“We zijn begonnen bij leuke, onafhankelijke kledingboetieks. Een voorbeeld is Bohemian by Jibodh in Rotterdam, een mannenmodezaak waarvan het assortiment voor 90% uit kleding en 10% uit schoenen bestaat. Als het om nieuwe merken gaat loopt deze winkel voorop. In Rotterdam waren ze de eerste winkel die Samsøe & Samsøe, Kangaroos en Faguo opnamen. We hebben gemerkt dat de boetieks nieuwe merken sneller oppakken en aan hun klanten introduceren dan de traditionele brown shoe winkels. Over het algemeen is de schoenenbranche eerder trendvolgend dan trendsettend; pas als een nieuw label door de modebranche is omarmd, volgen zij.”

Hoe zijn de reacties?

“Bohemian by Jibodh zit vlak bij ons kantoor. Daar is Faguo altijd heel snel uitverkocht, het merk hoeft nooit in de sale. Afgelopen Modefabriek waren we met een team van vijf man. We waren doorlopend in gesprek met potentiële klanten en sloten de beurs af met zeventig nieuwe contacten.”

Faguo-2 Faguo-3

Hoe gaat het nu met Faguo in Nederland?

“Het merk wordt bij veertig modewinkels verkocht. We zien dat steeds meer retailers, ook in de schoenensector, Faguo opnemen omdat ze het steeds vaker voorbij zien komen. Het label heeft zo onderhand bewezen geen eendagsvlieg te zijn. We liggen al bij Mantje Texel en Smits Schoenen in Heusden.”

“De collecties zijn ook volwassener geworden, met meer focus op de koudere landen. Het Franse design is speels en kleurrijk, terwijl Nederlanders meer van die cleane Scandinavische stijl houden. Nu worden er ook schoenen geproduceerd die op de Nederlandse markt én het Nederlandse weer zijn afgestemd. Het design is rustiger, de zolen dikker en er wordt gebruikt gemaakt van stevigere en rijkere materialen als leer, suède, katoen en combinaties daarvan.”

Hoe zie je de toekomst?

“Als ik naar de omringende landen kijk, denk ik dat Faguo potentie heeft om in Nederland nog veel groter te worden. Het merk richt zich op een brede doelgroep van kinderen (winkelprijzen: €39,95 – €59,95), mannen en vrouwen (winkelprijzen: €59,95 – €119,95 en €89,95 – €139,95 (Made in Portugalcollectie)). Ze zijn modebewust, houden van comfort en kwaliteit en zijn bewust bezig met wat ze kopen. Daarmee onderscheidt het zich van andere schoenenlabels. We hebben al verkooppunten in Amsterdam en Rotterdam. Ons streven is om uiteindelijk in iedere grote stad te liggen.” 

Faguo-5 Faguo-7