TOP

Label to Watch: Becksöndergaard [interview] *

Becksöndergaard veroverde de wereld met de granny purse van palingleer, maar in Nederland sloegen vooral de shawls aan. “Wij zullen een bredere luxe lederwaren collectie gaan aanbieden”, vertelt Stephanie Schotte, labelmanager van Becksöndergaard bij agentuur De Jong Fashion, over waar het accessoiremerk naartoe moet gaan.

Hoe is het de afgelopen tijd gegaan met Becksöndergaard?

“Heel erg goed, vooral afgelopen seizoenen. De gemiddelde doorverkoop voordat de uitverkoop begon lag op 70 tot 75 procent en veel klanten hebben ook nabesteld. Becksöndergaard heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding en daarnaast is het aanbod divers en breed waardoor veel verschillende vrouwen zich erin terug kunnen vinden.”

In wat voor soort winkels ligt Becksöndergaard?

“Becksöndergaard richt zich op het midden-hoogsegement. We liggen zowel bij de mooiere boetieks als bij de grotere warenhuizen zoals De Bijenkorf. We hebben ongeveer 100 klanten met bij elkaar 120 verkooppunten. Ondanks de sterke groei in verkooppunten in de aflopen 3,5 jaar, kan Becksöndergaard vooral  buiten de randstand nog verder groeien.”

Hoe werkt de inkoop bij bij Becksöndergaard?

“Becksöndergaard is een voororder merk dat vier collecties per jaar maakt, verdeeld over 10 maanden. Hierdoor krijgt de klant bijna iedere maand een levering en is het aanbod constant vernieuwend. Daarnaast bieden wij volop service waardoor we zelfs in het seizoen nog extra voorraad kunnen naleveren. Voordeel voor de detaillist is dat deze door de frequente levering geen grote voorraad hoeft aan te houden en elke maand een vernieuwd aanbod ontvangt. We houden een marge van 2.7 aan. Wij staan op 12 en 13 juli met het merk ook op de Modefabriek.”

Jullie zijn internationaal vooral bekend geworden van de granny purse van palingleer, hoe loopt dit item momenteel?

“De granny purse is het eerste item waar Becksöndergaard mee is begonnen. Veel klanten verkopen de granny nog steeds met veel succes. Het materiaal is en blijft uniek en daarnaast worden er steeds nieuwe kleuren toegevoegd. Hoewel de granny purse bekender wordt in Nederland, is Becksöndergaard vooral bekend door de grote collectie shawls, en dan vooral de sterrenshawl en fotoprint shawl.”

Wat maakt die shawlcollectie zo speciaal voor de Nederlandse consument?

“Het heeft unieke fotoprints, goede kleurcombinaties en de kwaliteit is waanzinnig fijn. De verkoopprijzen van de shawls variëren van €30,- tot €115,-. Het zijn allemaal grote shawls die ook leuk gepresenteerd worden, de shawls van €30,- bijvoorbeeld krijgen klanten opgerold mee met een gekleurd elastiekje eromheen. We hebben voor de presentatie ook speciale haken waar de shawls aan opgehangen kunnen worden, dat bevordert de branding en verkoop.”

Het assortiment wordt steeds verder uitgebreid, kunnen we nog nieuwe items verwachten binnenkort? 

“Volgende week vliegen we naar Kopenhagen voor de collectiebespreking, dus het is nog even spannend. Sowieso wordt er veel aandacht besteed aan de lederwaren, want naast de grote shawlcollectie zullen wij ook een bredere luxe lederwaren collectie gaan aanbieden. Verder zullen we diverse accessoires aanbieden die meer seizoensgebonden zijn. Voor komende zomer zullen dat items zijn zoals canvas bags, pareo’s , paraplus, poncho’s, slippers en hoeden. De gehele Becksöndergaard zomercollectie voor 2016 is vanaf 14 juli t/m 4 september te zien in de showroom bij De Jong Fashion in het Fashion House.”

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen bij Becksöndergaard? 

“Becksöndergaard biedt al een mooi branding pakket waardoor het merk goed vertegenwoordigd wordt in de winkel. We hebben showcards, goodies en eigen presentatiemateriaal. De presentatie vinden wij erg belangrijk want dan pas kunnen accessoires zichzelf ook goed verkopen. Aankomend seizoen presenteren wij nieuwe meubels, waardoor we in de toekomst shop-in-shops kunnen creëren.”

Waar moet Becksöndergaard uiteindelijk naartoe in Nederland?

“Becksöndergaard moet hét accessoire merk worden van Nederland. Wij moeten de detaillisten alles kunnen bieden van luxe shawls, lederwaren, ceinturen en andere fijne must-haves waar op dat moment vraag naar is. Hierdoor zullen de detaillisten veel tijd kunnen besparen en hebben zij één aanspreekpunt en zal de verkoop optimaal zijn. “