TOP

Label to Watch: Atelier Content [interview] *

Na jaren bij andere merken te hebben gewerkt als designer, vond de Belgische Nele Content het tijd om haar eigen smaak naar de markt te brengen. “Ik ben langzaam begonnen, maar het merk groeit sneller dan verwacht.”

Tijdens haar modestudie in Gent leerde de Belgische Nele Content de kunst van het schoenmaken kennen. Onmiddellijk voelde ze een passie. “Ik heb stage kunnen lopen bij Ambiorix. Zij hebben nog een fabriek in België waar ze een deel van de productie doen dus je kan er alle stappen zien. Daar ben ik al helemaal verliefd geworden op het vak. Je zag wat er allemaal gebeurt, hoeveel mensen eraan werken en wat er allemaal bij komt kijken.”

Na haar studie bleef Content bij Ambiorix plakken, tot het onmogelijk werd met de reistijd. Andere bedrijven passeerden de revue. “Waaronder een groot bedrijf die de productie doet in China. Dat heeft niets te maken met Atelier Content, maar daar heb ik wel veel geleerd qua organisatie en andere aspecten. Bij andere bedrijven heb ik juist veel over Italiaans leer geleerd. Zo heb ik door de jaren heen heel veel kennis kunnen vergaren.”

Maar haar eigen schoenen ontwerpen was toch wel Content’s grote droom. Terwijl ze nog ontwierp voor andere merken, vloog Content in de rustige periodes naar Italië om de juiste fabrikant te vinden. Na lang zoeken, verscheen de eerste collectie van Atelier Content in de zomer van 2015.

Welke hobbels ben je tegengekomen in het productieproces?

“Het was vooral moeilijk om een goede fabrikant te vinden. Fabrikanten zitten met een startoplage, terwijl ik klein wilde beginnen. Daarnaast is het eerste contact een hele uitdaging, want ik spreek geen Italiaans. Ook moest ik steeds een middenweg zoeken tussen de mogelijkheden, de tijd en het budget. Het is creatief omgaan met de mogelijkheden die er zijn – of er misschien juist niet zijn. Ik moet nu nog iedere dag een evenwicht zoeken, maar dan meer om mijn stijl en wat goed zal gaan verkopen.”

Ateier Content

Zou je het nog steeds hebben gedaan als je wist dat het zo lastig zou zijn?

“Zeker, eigenlijk heb ik niet ervaren dat het zo moeilijk was. Er waren wel momenten dat het niet gemakkelijk was, maar ik start heel rustig waardoor ik het goed kan organiseren. Ik kan de winkels die ik nu heb goed verzorgen, in plaats van dat ik ontplof en de schoenen niet de juiste aandacht krijgen.”

Wat maakt Atelier Content anders dan andere merken?

“Wat voor mij het belangrijkst is, is dat de schoenen mooi zijn en comfortabel. Ik hoor dan ook vaak van mensen dat de schoenen zo goed zitten. Ook zijn de schoenen volledig met de hand gemaakt in familieateliers in Italië. Maar wat vooral het verschil is, is dat het een designerschoen is voor een toegankelijke prijs van € 225,- tot € 280,-. Dat lukt vooral omdat ik alles zelf doe, van ontwerpen tot verkopen.”

Dat moet dan een zware taak zijn…

“Ja, misschien moet ik dat binnenkort ook maar gaan herevalueren. Maar ik vind het zo belangrijk dat ik de verkopen zelf doe. Het is voor mij belangrijk dat ik de verkooppunten leer kennen, ik zie wat voor andere merken ze hebben staan, ik zie de winkel, wat goed werkt en wat niet. Dat is allemaal informatie die ik kan meenemen voor een volgende collectie.”

Ateier Content5

Hoeveel winkels verkoop je al aan?

“Ik verkoop nu aan ongeveer dertig winkel. In Nederland heb ik er momenteel één, maar daar komt er vanaf komende winter nog één bij. Ik ben in Nederland ook op zoek naar nieuwe winkels. De winkel moet een mooie uitstraling hebben, een totaalconcept waar alles bij elkaar past en waar mensen zich thuis voelen. Werknemers moeten ook kunnen vertellen over de schoen.”

Hoe gaan de zaken nu?

“Er zit een stijgende lijn in, maar ik ben dan natuurlijk ook net pas begonnen. Ik wist alleen niet dat het zo zou groeien. Ik had nooit verwacht dat ik zo veel verkooppunten en zo veel productie zou hebben. Ik had ook niet een plan, maar het gaat sowieso beter dan verwacht.”

Hoe zie je de toekomst?

“Ik wil dat Atelier Content exclusief blijft. Het moet in mooie winkels liggen en ook geen twee winkels per stad. Het moet verspreid liggen. En natuurlijk is naar het buitenland trekken de volgende stap.”