TOP

Laarzen als pantoffeltjes [merkprofiel] *

Hoe krijgen we de Nederlandse vrouw op de hak? Dat was de vraag die Colette Sol zich stelde toen ze exact vijf jaar geleden samen met haar zus Miranda schoenenlabel Colette Sol opzette.

Sol richtte Colette Sol op: een schoenenlabel met vrouwelijke, kleurrijke en comfortabele laarzen en schoenen. Het doel – laarsjes met hoge hakken ontwerpen die wél lekker lopen – is goed geslaagd. Want zoals zowel zijzelf als de vaste klanten zeggen: laarzen van Colette Sol lopen als pantoffeltjes. Hoe ze dat voor elkaar gekregen heeft? Dat heeft alles met de zachte binnenzool te maken. Al zijn ook de leest en pasvorm erg belangrijk, natuurlijk.

Goed doel

Maar Sol, had nog een doel voor ogen: Ze wilde iets doen aan de armoede in de landen waar zij verbleef. “Men heeft daar niets, maar is saamhorig en onzelfzuchtig,” vertelt Sol. Een presentatie over vrouwenprojecten zette het laatste zetje: Ze wilde het verschil maken. En dan met name voor vrouwen, omdat zij in zo veel landen een zwakke positie hebben. En zo richtte Sol tegelijkertijd met het schoenenmerk de Colette Sol Foundation op waarnaar steevast een deel van de opbrengst gaat. In Nederland is de foundation officieel donateur van Stichting Free A Girl, die strijdt tegen vrouwenhandel en gedwongen prostitutie.

Colette Sol aan het werk

Designer Colette in haar werkplaats

Glamour

Het goede doel staat in contrast met de luxe uitstraling die de schoenen van Colette Sol hebben. Sol: “Er zit een vleugje glamour in elk model. Het zijn ontwerpen met een twist: een knalrode binnenrand, een extra riempje of een biker boot met edelstenen. Ik ben dol op kleur en kleine glimmertjes.”

De collecties worden handgemaakt door vakmensen die hun sporen ruimschoots hebben verdiend. “De kwaliteit van het leer, dat wordt ingekocht in Italië en Istanbul, is top. We maken schoenen die je vele jaren kunt dragen,” vertelt Sol hierover. Het eigen atelier, dat ze in Istanbul had opgericht, is helaas door de crisis ten onder gegaan, maar het label heeft het overleefd. “We hebben hard gewerkt om de moeilijke economische tijden te doorstaan en het is gelukt.” Gevraagd naar de manier waarop, antwoordt ze: “We hebben onze creativiteit gebruikt, maken mooie ontwerpen van een goede kwaliteit. Maar ook flexibiliteit en een uitstekende persoonlijke klantbenadering hebben geholpen. We merken dat we een grote gunfactor hebben.

Colette Sol zebra

Colette Sol Zomercollectie 2015

Evenementen

Die gunfactor komt niet uit de lucht vallen. Het bedrijf doet er alles aan de klant te prikkelen. Colette Sol is actief op social media en organiseert verschillende evenementen. Zo sponsort de Colette Sol Foundation het Mama of the Year event en organiseert het bedrijf op 20 september 2015 een Stiletto Run, waar ook mannen aan mee mogen doen. “Zo kunnen ook zij voelen hoe het is om op hakken te lopen én genereren we aandacht en meer geld voor de strijd tegen vrouwenhandel.”

Wereld veroveren

Samen met distributeur Corry van Gruijthuijsen wordt de Nederlandse markt veroverd. De huidige collectie ligt in zestig winkels in Nederland, tien in Zwitserland en sinds een jaar heeft het merk ook een agent in Amerika die de schoenen online verkoopt. “Een van de voordelen van het inkopen van Colette Sol shoes & bags is dat men altijd mag nabestellen en niet verplicht is vaste series af te nemen. Je kunt kleine hoeveelheden bestellen en zelfs je eigen kleuren toevoegen. Maar wel binnen de kaders, natuurlijk. Dat maakt ons flexibel en de retailer ook.” En dat, heeft Sol gemerkt, is dé manier om te overleven.

Corry van Gruijthuijsen Agenturen

Telefoon: 020 614 3127

www.colettesol.com