TOP

Kwart omzetstijging Zalando in derde kwartaal 2014*

De omzet van de Duitse online schoenen-en kledingretailer Zalando groeide in het derde kwartaal met 24,2 procent tot 501 miljoen euro (derde kwartaal 2013: 404 miljoen euro).

De Raad van Bestuur van Zalando meldt dat het bedrijf op weg is naar een volledig winstgevend jaar. De omzet van de online schoenen-en kledingretailer in het derde kwartaal groeide met 24,2 procent sterker dan het marktgemiddelde. Volgens de Raad van Bestuur was er een sterke toename van de winstgevendheid en kapitaalefficiëntie. De groepsomzet steeg tot in het derde kwartaal tot 501 miljoen euro (derde kwartaal 2013: 404 miljoen euro).

Zalando’s omzetgroei overtrof de totale online mode-industrie, die geconfronteerd  werd met een moeilijke start van het herfst-winterseizoen als gevolg van de bijzonder milde weersomstandigheden”, zegt Rubin Ritter, lid van de Raad van Bestuur. “Gezien onze succesvolle ontwikkeling in het derde kwartaal verwachten we een lichte ebit-winst  voor het volledige jaar”, aldus Ritter.

Belangrijkste markt
De DACH-regio (Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk) blijft de belangrijkste markt voor Zalando. De aangepaste ebit-marge steeg met 3,9 procent ten op zichte van derde kwartaal in 2013 (-4,3 %), met uitzondering van een op aandelen gebaseerde compensatie. In de rest van Europa groeide de omzet met 39,9 procent tot 198 miljoen euro (derde kwartaal 2013: 141 miljoen euro).

In totaal behaalde Zalando in het derde kwartaal van 2014 een aangepaste ebit-marge van 0,8 procent (derde kwartaal 2013: -12,4 procent).  Voor het bedrijf is het eerste ebit break-evenpunt in een derde kwartaal. Volgens de Raad van Bestuur  was dit het gevolg van kostenbesparingen op de afdelingen verkoop, fulfillment, marketing en administratie. Daarnaast leidde het efficiënt beheer van het werkkapitaal tot een sterke vrije kasstroom van 80 miljoen euro.

Mobiel
Zalando profiteerde van een aanzienlijke groei in het mobiele kanaal. Het mobiele verkeer groeide in het derde kwartaal met 5,1 miljoen app downloads  naar 43 procent. Het aantal actieve klanten steeg met 15 procent van 12.300.000 naar 14.100.000.  Het bruto verkoopvolume per actieve klant groeide met 12 procent. In totaal waren er in het derde kwartaal 322 miljoen geregistreerde bezoeken aan de Zalando-websites.