TOP

Kosten stijgen, Nike verhoogt de prijzen

De grondstof- en productiekosten rijzen de pan uit en sportmerk Nike ziet geen andere mogelijkheid dan deze kosten door te berekenen aan de eindconsument. In 2012 zullen de verkoopprijzen voor schoenen en kleding worden verhoogd.

Olie-, katoen- en transportkosten blijven stijgen. De consequenties voor een merk als Nike? De omzetwinst daalt en dat staat het merk niet toe. De kwartaalwinst was minder dan verwacht – een direct gevolg van de stijgende kosten. De aandelen van het merk kelderden met meer dan 5 procent doordat de gespannen marges onder druk staan.

Pijn
In december 2010 werden investeerders al door de Nike-directie gewaarschuwd dat de stijgende kosten de winstmarges in de tweede helft van haar boekjaar, ondanks de stijgende vraag, pijn zouden gaan doen. 

Nike verwacht dat de margedruk in 2011 zal aanhouden met name dit kwartaal. “Dit is een bewijs dat de stijgende kosten Nike’s winst nadelig beïnvloeden”, zegt Giri Cherukuri, een Nike aandeelhouder. Het bedrijf zal met prijsverhogingen over de hele lijn proberen dit te onderdrukken.

Goede omzet
De verkoopcijfers van Nike blijven wel hoog. In Nike’s grootste afzetmarkt, Noord-Amerika, steeg de omzet met 9 procent tot 1,84 miljard Amerikaanse dollars. De omzet in opkomende markten en China stegen respectievelijk met 19 en 21 procent. Japan was de enige markt waar de verkoop daalde (8 procent).