TOP

Koopkrachtproblemen en 20 graden in oktober. Vier retailers vertellen hoe de najaarsverkoop gaat: ‘Klanten shoppen anders’

Met het aanbreken van de novembermaand zitten schoenenwinkeliers vol in een verkoopseizoen dat vooraf toch met enige spanning werd afgewacht. Wat merken retailers op de winkelvloer van de koopkrachtproblemen en, niet te vergeten, het warme herfstweer?

Foto: Fred Romero/CC BY 2.0 via Flickr

Interessant. Zo omschrijven schoenenretailers de afgelopen twee maanden, waarin de verkoop van de najaarscollectie na een lange en hete zomer op gang kwam. De gevoerde laarzen en moonboots blijven door het zachte oktoberweer staan, ziet Marieke Versmissen, de eigenaar van vrouwenschoenenwinkel Oak met vestigingen in het Brabantse Bergeijk en Hapert.

“Maar over het algemeen loopt de verkoop prima door. Mijn winkel is Bergeijk is begonnen als shop-in-shop en onlangs naar een eigen pand verhuisd, vijf keer zo groot en op een toplocatie naast de Albert Heijn. Dat heeft de omzet echt een boost gegeven. En met zo’n resultaat kan je als ondernemer alleen maar blij zijn in deze roerige tijden.”

‘Beste septembermaand ooit’

Want er is nogal wat aan de hand in de wereld. Door de hoge energieprijzen, aangejaagd door de oorlog in Oekraïne, blijft de inflatie pieken – volgens de nieuwste cijfers van het CBS met 16,8 procent. Het consumentenvertrouwen was de afgelopen maanden lager dan ooit (-59).

Toch hebben de meeste winkeliers die we spreken niet het gevoel dat klanten de hand op de knip houden, blijkt uit een rondvraag in de branche. Retailers Mariëtte Jansen-Verploegen en Conny Slaats van kinderschoenenzaak Stoer! in Helmond spreken zelfs van hun ‘beste septembermaand ooit’.

“Het weer hielp enorm, september was regenachtig en guur”, vertelt Jansen-Verploegen. “Oktober was door de hoge temperaturen rustiger. We wachten nog op de groep die pas komt als het weer omslaat.” Slaats vult aan: “Onze klanten kijken niet naar de prijs. Als ik vraag hoe het gaat, hoor ik vaak dat hun gas- en energiecontracten vaststaan.”

Daarbij, vervolgen de ondernemers lachend, is de Postcode Loterij net in Helmond gevallen. Jansen-Verploegen: “In de straat achter ons! Balen, want wij hadden ook een lot. Hopelijk komt een deel van het prijzengeld zo alsnog onze kant op.”

Nieuwe generatie lockdownbaby’s

Stoer! heeft dit najaar grote hoeveelheden babyschoentjes verkocht. “Door de lockdown in december en januari zitten we opnieuw in een babyboom”, lacht Jansen-Verploegen. “Het populairst zijn de babysneakers van Shoesme, een nieuwe lijn. Voor jongens verkopen we veel stoere boots en sneakers en bij meisjes doen westernlaarsjes het erg goed.”

Marieke Versmissen van Oakschoenen ziet een groeiende vraag naar vrouwelijke stijlen. “Dat aandeel is in mijn assortiment nu groter dan de sportieve en casual modellen. De hoge laars en loafer zijn echt in opmars.”

‘De verkoop loopt prima door. Met zo’n resultaat kun je als ondernemer alleen maar blij zijn’

Van Donia schoenen & meer op Nes (Ameland) loopt ‘heel mooi in de pas’ met pre-coronajaar 2019. “We verkopen merken die je niet overal ziet”, vertelt Astrid Kienstra, samen met haar man Hans eigenaar van de schoenenzaak. “Zoals Palladium en de sneakermerken Gola en W6yz. Daarvoor hebben we echt een fanbase opgebouwd.”

Anders dan voorgaande seizoenen hebben de ondernemers voor dit najaar fors minder ingekocht, zo’n 20 procent. “Door covid hadden we nog veel voorraad”, legt Kienstra uit. “Een bikerboot of Chelsea laars kun je prima meerdere seizoenen doorverkopen, dus hebben we die opnieuw in de winkel gezet ter aanvulling op de nieuwe collectie. Heel subtiel en met minimale afprijzingen. Dat heeft klanten misschien extra geprikkeld.”

Doelgericht shoppen

Klanten shoppen anders, zien de ondernemers, in die zin dat ze bewuster kopen. Met meer aandacht door kwaliteit, draagcomfort en duurzaamheid. “Mensen komen heel doelgericht binnen”, zegt Marieke Versmissen van Oakschoenen. “We hebben altijd sterk ingezet op leuke extraatjes, zoals eigen events en giveaways. Daar is nu totaal geen animo voor. Klanten komen naar de winkel omdat ze schoenen nodig hebben en die mogen best wat kosten. Ons duurste model, een hoge laars van Bronx, is 270 euro. Dat vinden ze geen probleem. Zolang de kwaliteit maar goed is.”

Ook bij de high-end schoenenwinkel Roma in Sittard kopen consumenten heel gericht, beaamt eigenaar Roma Schmeitz. “Ik zie beduidend minder funshoppers. Dat begon met de Russische invasie in Oekraïne en is sinds een paar maanden alleen maar erger geworden.”

Roma zit met luxemerken als Dsquared2, Filling Pieces en See by Chloé in een hogere prijsklasse. Zij merkt de gevolgen van de economische situatie wel. “Mijn doelgroep is heel breed”, vertelt ze. “Ik heb klanten die meerdere paren afrekenen zonder naar de prijs te kijken en klanten die vragen of ik schoenen apart wil houden, omdat ze ervoor moeten sparen.” Niet erg, vervolgt ze. “Ik begrijp het helemaal. En ik heb liever dat klanten over een aankoop nadenken en daar vervolgens helemaal gelukkig mee zijn, dan dat ze schoenen in een impuls aanschaffen en vervolgens niet dragen.”

Haar verkoopseizoen verloopt tot nu toe grillig. “De mannenschoenen gaan dankzij sneakermerken als Filling Pieces en Mercer steady door, maar bij de vrouwenschoenen verschilt het van week tot week.” Over de hele linie is ze tevreden. “Roma is in het voorjaar van 2021 geopend en dit is mijn tweede winterseizoen. We groeien; ik zit nu op een plus van 10 procent ten opzichte van vorig jaar.”

Schoenen merkbaar duurder

Dit najaar markeert het eerste seizoen dat kleding en schoenen merkbaar duurder worden voor de consument. Het effect van de inflatie treedt in deze sectoren vertraagd op, gezien collecties een half jaar of langer van tevoren worden ingekocht.

“Alles is wat duurder geworden”, zegt Roma Schmeitz. “Bij Filling Pieces en Mercer gaat dat om 5 tot 10 euro, dat valt nog niet zo op. Maar Dsquared2 gaat richting de 500 euro en dat wordt echt wel aan de dure kant; vier jaar geleden kostten de schoenen nog 100 euro minder en dat weten klanten ook.”

‘Klanten vragen of ik schoenen apart wil houden, zodat ze ervoor kunnen sparen’

De prijsstijgingen waren absoluut een factor bij de inkoop, zegt ook Astrid Kienstra van Van Donia schoenen & meer. “We hebben per model kritisch gekeken of de schoen de prijsstijging waard was. De gevoerde boots van Palladium hebben we bijvoorbeeld voorzichtig ingekocht. Die zijn van €100 naar €120 gegaan en we wisten niet of onze klanten dat wel zouden accepteren.”

Het blijkt – gelukkig – niets uit te maken. Dat komt omdat de winkel op Ameland vooral toeristen en dagjesmensen trekt, denkt Kienstra. “We krijgen hier meer dan 700.000 bezoekers per jaar. Die komen voor vakantie en dan mag het geld rollen.”

Corona als grootste vraagteken

De problemen in de toeleveringsketen zijn nog niet voorbij; veel winkeliers kampten bij de start van het seizoen met leveringsproblemen. “Het was echt een drama”, zegt Conny Slaats van Stoer! Schoenmode. “We hebben tot de tweede helft van oktober spullen binnen gekregen. Dat is te laat. Normaal komt alles tussen juni en augustus, zodat we bij de start van het nieuwe schooljaar klaarstaan met een goedgevulde winkel.”

“Bij sommige leveranciers is de kwaliteit ook achteruit gegaan”, knikt Mariëtte Jansen-Verploegen. “Omdat ze zijn overgestapt naar andere, vaak goedkopere fabrieken. Dat merken we en dat is een probleem. Ouders komen juist naar ons voor kwaliteitsschoenen.”

Ondernemer Astrid Kienstra van Van Donia: “De prijsstijgingen waren absoluut een factor bij de inkoop.” Foto: Van Donia

Opnieuw een gek seizoen, zo vat Roma Schmeitz van Roma Sittard het samen. Lachend: “Maar als het makkelijk zo zou, was iedereen ondernemer. Het grootste vraagteken is corona; ik hoop gewoon dat we dit jaar wel open kunnen blijven in december. En dat mensen, met de winkels in kerstsferen, dan weer zin krijgen om te gaan shoppen.”

“Gevolgd door een jaar zonder lockdowns”, vullen Slaats en Jansen-Verploegen van Stoer! Schoenmode aan. “Dat is onze wens voor 2023.”