TOP

Koninklijke schoenen: Pfannini wordt Hofleverancier tijdens 100-jarig jubileum

2021 is een kroonjaar voor Pfannini Schoenmode in Zaandam. Het familiebedrijf bestaat honderd jaar én mag zich voortaan ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ noemen. Dat geeft een enorme boost na deze coronaperiode, zeggen eigenaren Sander en Reinier Pfann. “We zien het als een frisse start.”

Foto’s: Pascal Fielmich

Eigenlijk houden ze er niet zo van om in de spotlights te staan. Maar dit keer maken de broers Sander en Reinier Pfann, de vierde generatie aan het roer van Pfannini Schoenmode en Pfann Schoenen in Zaandam, graag een uitzondering. Voor een bijzondere gelegenheid: hun familiebedrijf bestaat honderd jaar en mag als kroon op dat jubileum voortaan de eretitel ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ voeren. De ondernemers ontvingen het predicaat op 10 september uit handen van commissaris van de koning Arthur van Dijk en burgemeester Jan Hamming. Het koninklijke wapenschild heeft een prominente plaats in de schoenenzaak gekregen, recht achter de kassa. “Een pronkstuk”, zegt Sander. “Het schild is handgemaakt en er is echt bladgoud in verwerkt. Pure ambacht, net als de schoenen die we hier verkopen.”

Frisse start

We spreken de broers en hun vader Jan een paar dagen na de uitreiking in Cast. Jan heeft als derde generatie ruim vijftig jaar op de winkelvloer gestaan. Hij leidde het bedrijf met zijn broers Ed, Martin en Wijbrand, tot ze de zaken in 2014 aan Sander en Reinier overdroegen. “Ik ben enorm trots dat ze als vierde generatie naar voren zijn gekomen en het 100-jarig jubileum hebben bereikt”, zegt hij. “En dat we Pfannini binnen de familie hebben kunnen houden. Dat is ook geen vanzelfsprekendheid.” “Voor ons is dit moment extra speciaal omdat we zo’n rotjaar achter de rug hebben”, vult Sander aan. “We hebben de uitreiking bewust in september gepland, aan het begin van het nieuwe verkoopseizoen. We zien dit als een frisse start na corona. De gedwongen sluiting ligt inmiddels een paar maanden achter ons, de beperkende maatregelen zijn grotendeels ingetrokken en we hebben een prachtige najaarscollectie staan.” Lacht: “En het predicaat geeft de winkel toch een bepaalde grandeur, vind je niet? Het wekt vertrouwen bij klanten.”

Sander en Reinier Pfann ontvingen het predicaat op 10 september uit handen van Arthur van Dijk, de commissaris van de koning.

Midden in de maatschappij

Dat vertrouwen is terecht, want bedrijven moeten aan nogal wat eisen voldoen om Hofleverancier te kunnen worden. De eretitel wordt enkel toegekend tijdens een jubileumjaar (na het 100-jarig bestaan kan het predicaat elke 25 jaar aangevraagd worden, red.), aan bedrijven die al sinds de oprichting onafgebroken in het bezit van dezelfde familie zijn. Daarnaast moet de onderneming van ‘onbesproken gedrag’ zijn en een bijdrage leveren aan de samenleving. Dat laatste zit in het DNA van Pfannini: het bedrijf zet zich al sinds de oprichting in 1921 in voor het lokale verenigingsleven. “We sponsoren de operettevereniging, de korfbal- en tennisclub en het plaatselijke kerkgenootschap”, somt Reinier op. “Clubs waar we zelf bij betrokken zijn. We willen graag iets terugdoen voor onze klanten en de maatschappij.”

‘Het predicaat geeft de winkel een bepaalde grandeur; het wekt vertrouwen bij klanten’

Vier broers, vier winkels

De ondernemersfamilie heeft twee vestigingen in Zaandam, waarvan Pfann Schoenen aan de Rozengracht de oudste is. De winkel begon als schoenmakerij (‘Pfann is de man die het repareren kan’) en breidde na de komst van de tweede generatie uit met de verkoop van schoenen en lederwaren. In de loop der jaren komen er meerdere (inmiddels weer gesloten) winkels bij: Pfann-filialen in Amsterdam (1968) en Den Helder (1987), sportschoenenwinkel Pfann Sports (1976) en modeschoenenwinkel Pfannini (1995). “Die winkelopeningen waren vooral praktisch van aard”, vertelt Jan. “We leidden het bedrijf met vier broers en het idee was dat die allemaal een eigen vestiging zouden runnen.” Bij Pfannini ging dat anders, vervolgt hij. “Die winkel hebben we geopend als aanvulling op het concept van Pfann, onze pasvormschoenenwinkel met merken als Durea, Mephisto en Xsensible. We wilden een jonger publiek aanspreken en daar hoorden een andere collectie en naam bij, met een passende locatie: de Gedempte Gracht, de belangrijkste winkelstraat van Zaandam.”

Schot in de roos

Het blijkt een schot in de roos; Pfannini is inmiddels met afstand de grootste vestiging in vierkante meters en omzet. Klanten kunnen er terecht voor merken als Clarks, Gabor, Floris van Bommel (van deze drie merken heeft de 250 vierkante meter grote winkel eigen shop-in-shops), Peter Kaiser, Rehab, FitFlop en Australian. De ondernemers kiezen bewust voor een beperkt aantal merken, 15 à 20, die ze breed neerzetten. “We geloven in diepgang per merk”, zegt Sander. “Mensen die een nieuw paar schoenen van Clarks of Gabor willen, moeten direct aan ons denken.” Het komt nogal eens voor dat de nieuwe generatie de boel na overname volledig op de schop neemt, vervolgt hij, maar dat was bij de familie Pfann niet het geval. “We zagen dat het goed ging. En aan een goed concept moet je niet te veel veranderen.”

Onthulling van het koninklijke wapenschild, met v.l.n.r.: Ed, Sander en Reinier Pfann, commissaris van de koning Arthur van Dijk en burgemeester Jan Hamming.

Fysieke klant op nummer één

Dat wil niet zeggen dat het familiebedrijf niet met de tijd mee gaat. Zo is Pfannini sinds 2012 online actief. Dat begon als experiment met Topshoe, een platform dat het assortiment van meer dan negentig aangesloten winkeliers bundelt. Inmiddels heeft Pfannini ook een eigen webshop. “Die groeit, al moeten we er wel voor waken dat het online aandeel niet té groot wordt”, zegt Reinier. “Anders doen we straks niets anders meer dan pakketten versturen en retouren verwerken. Dat willen we voorkomen.” Sander knikt: “De klanten in de fysieke winkel staan voor ons op nummer één. Die willen we de persoonlijke aandacht en service kunnen blijven bieden, die we zo hoog in het vaandel hebben staan. Zonder zouden we onszelf in de voet schieten, want dat zijn juist de dingen die de fysieke winkel in deze tijd bestaansrecht geven. Want al heb je nog zo’n mooie zaak – als klanten door een chagrijnige verkoper worden geholpen, komen ze echt niet meer terug.”

‘Online groeit, maar de klanten in de fysieke winkel blijven voor ons nummer één’

Steeds meer overlap

Op termijn zullen de broers hun klanten wellicht vanuit één grote winkel gaan bedienen, want Pfannini en Pfann groeien steeds naar elkaar toe. Van twee kanten: onder jonge mensen groeit de vraag naar hippe schoenen waar hun zooltjes in kunnen, terwijl de collecties van ‘traditionele’ comfortspecialisten steeds modieuzer worden. “Het zou mooi zijn om alles uiteindelijk om één locatie aan te bieden”, zegt Reinier. Sander lacht. “Daar zouden die merken van Pfann in elk geval heel blij mee zijn. Die staan te springen om naar het hippere broertje te gaan.”

Op de hoofdfoto, v.l.n.r. (bovenste rij): de broers Wijbrand, Jan, Ed en Martin Pfann, de derde generatie, met daaronder Reinier en Sander Pfann, de vierde generatie.