TOP

Kledingwebwinkels zijn de grootste online groeiers

De afgelopen drie jaar nam het aantal webwinkels die kleding verkopen toe met 62 procent. Vooral in de regio’s Groot Amsterdam en Zuid-Holland steeg het aantal online verkooppunten.

Dit blijkt uit een zogeheten big data onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), in samenwerking met Dataprovider en Google.

Het aantal kledingwebwinkels ligt nu op 8170. In alle provincies zijn ze de snelste groeiers onder de webwinkels. De regio’s Groot Amsterdam (plus 460) en Zuid-Holland steken er echter boven uit. Zo zag Groot-Rijnmondeen toename van 335 kledingwebwinkels en Den Haag een toename van 220.

En dat is niet voor niets. Consumenten, ook steeds meer 65-plussers, kopen dan ook steeds meer online. Met name kleding, zo lieten cijfers van onderzoeksbureau Gfk onlangs al zien. “De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen”, aldus Gino Thuij, Industry Lead Fashion & Lifestyle bij GfK.

Online shoppen bedrijven in 2015

Miljardenomzet voor interneteconomie

Voor het big data onderzoek onderzocht het CBS alle 1,5 miljoen bedrijven die ons land vorig jaar telde. Hiervan worden 50.000 gerekend tot de zogeheten interneteconomie: de webshops, online diensten en internetgerelateerde ICT-bedrijven. Deze bedrijven waren samen goed voor een omzet van 104 miljard euro, 8 procent van de omzet van het totale Nederlandse bedrijfsleven.

Duizenden banen

Twee procent, 28500 winkels, van alle bedrijven valt in de categorie webwinkel, waarvan 8170 dus kleding verkopen. Het CBS heeft daarvoor als uitgangspunt genomen: winkels die de helft van hun inkomsten door online verkoop verdienen. Uit omzetcijfers van de Nederlandse bedrijven met een of meerdere webshops blijkt dat deze goed zijn voor een omzet van 23 miljard euro. De bedrijven tellen in totaal 46 duizend banen in 2015, al wordt driekwart gerund door één werkzame persoon. 
Het onderzoek kent wel een aantal beperkingen, zo stelt het CBS zelf. Zo zijn er ook bedrijven die geen site hebben maar wel een Facebookpagina. 

Aantal faillissementen laag

Ondanks dat het goed gaat met webwinkels en online verkopen hameren retaildeskundigen er op dat het voeren van omnichannel-strategie, waarbij online en offline op elkaar aansluiten het belangrijkst is voor winkeliers.

ABN Amro bracht deze week een retail update naar buiten, waarin staat dat het aantal faillissementen in de retail sinds de crisis in 2008 begon niet zo laag is geweest. Met dank aan de aantrekkende economie.

Sonny Duijn, sector econoom retail bij de bank, zegt dat er echter nog steeds uitdaging bestaan voor de (mode)retail. Zo is de concurrentie nog altijd groot, is er nog teveel aanbod van winkeloppervlakte, verliezen winkelgebieden aan aantrekkingskracht en veranderd het koopgedrag nog altijd. Zijn tip: “Onderscheid, waarbij service, propositie en kwaliteit van personeel het belangrijkst zijn.”


  • Van de 1,5 miljoen bedrijven heeft 36 procent een website
  • Van de bedrijven die geen website hebben is 83 procent een eenmanszaak
  • De bedrijven die een website hebben gebruiken deze echter niet actief (bijvoorbeeld als verkoopkanaal) maar passief als informatievoorziening. Het gaat om 438 duizend bedrijven (29 procent).