TOP

Klantenbinder: Op reis met De Schoenenfabriek *

Vorig jaar ging De Schoenenfabriek met vijftig klanten een dagje op pad. Dit jaar zal de schoenenwinkel dat voor de tweede keer doen. In Italië, om precies te zijn. “Ik geef het marketingbudget liever aan de klant uit, dan aan reclame.”

Schoenen verkopen is één ding, maar De Schoenenfabriek wil meer doen dan dat, de place to be zijn als het om schoenen gaat. En dus organiseerde de winkel, die pas begin 2013 de deuren opende, vorig jaar een evenement waarbij vijftig klanten een rondleiding kregen langs verschillende highlights van de Nederlandse leder- en schoenenindustrie. “Dat wij dit organiseren is uniek voor de branche”, zegt Joel Timmerman, die samen met Berend Ziengs in 2012 het bedrijf oprichtte. “Er is geen keten die dit doet. Wij vinden het belangrijk onze klanten steeds meer te bieden op het gebied van schoenen.”

De Schoenenfabriek-Jos Jan Greve

En zodoende vertrok er ’s ochtends uit Groningen een touringcar vol klanten, die via Heerenveen, langs Zwolle naar tassenatelier Mutsaers reed, dé plek waar nog steeds op ambachtelijke wijze dokters- en aktetassen worden gemaakt. Daarna deed het gezelschap het Leder- en Schoenenmuseum in Waalwijk aan, om te eindigen in de Greve-fabriek, alwaar Jos Jan Greve een presentatie verzorgde en werd geluncht tussen de machines.  “Het was een groot succes”, vertelt Timmerman. “Klanten van jong tot oud en met allerlei verschillende achtergronden zaten gebroederlijk bij elkaar. Men ging nog net niet met een schoolreisgevoel naar huis.”

Dat het gezelschap zo gemengd was kwam ook door de selectie. Die was ‘random’. Timmerman en compagnon Ziengs hadden een mailing naar hun klantenbestand, het Gezelschap van Schoenliefhebbers, gestuurd. Voor die mailinglijst kun je je simpelweg aanmelden via de website of na aankoop van een paar schoenen in de winkel. “Het was gewoon zo: wie het leuk vindt, mag mee. Mits je klant bij ons bent, natuurlijk”, vertelt Timmerman.

Klantenevenement De Schoenenfabriek

Joel Timmerman aan het werk.

En dat zal ook voor het komende event zo zijn. Dan wil Timmerman het nog iets extremer aanpakken. De bestemming: Italië. “Maandagochtend vliegen we naar Rome, waarna we twee schoenfabrieken zullen bezoeken van een familiebedrijf nabij Napels. Uiteraard gaan we lekker eten en drinken en staat een rondleiding door Napels op de planning. Ontzettend spannend, met al die maffiaverhalen, natuurlijk.”  Timmerman wil zo veel mogelijk mensen meenemen, dat zullen er tussen de twintig en vijftig worden. En er is goed nieuws: Je kunt je nog aanmelden. De inschrijving start binnen enkele weken.

www.deschoenenfabriek.nl