TOP

Klantenbinder: de WK-actie van Leemans Schoenen*

Wie de Facebook-pagina van Leemans Schoenen like’t, maakt kans op een WK-fiets. Niet-voetballierfhebbers profiteren van kortingen als Oranje speelt.

WK-acties zijn goed voor de klantenbinding en het vergroten van de naamsbekendheid, zegt Leemans Schoenen, dat 18 vestigingen telt in Noord en Zuid-Holland. Daarom geven ze naast korting ook twee knaloranje racefietsen weg.

 “We wilden iets doen rondom het wereldkampioenschap voetbal. Eerst dachten we aan het weggeven van gadgets totdat we op het idee van iets groots kwamen”, vertelt webshopmanager Roxanne Ramp. “Jaques Leemans (zoon van oprichter Jaap, red.) is wielrenner geweest op hoog niveau en zo kwamen we op de fietsen.”

Schoenen kopen geen vereiste

Iedereen die wil kan de Facebook-pagina van Leemans Schoenen ‘liken’ en zo een kans maken op de racefiets. Je hoeft dus geen schoenen gekocht te hebben bij het van oorsprong Amsterdamse bedrijf. Wel zorgt Leemans Schoenen ervoor dat de winnaar in het klantenprofiel past en niet iemand is die als hobby aan tientallen winacties meedoet.

“Mensen vinden het heel leuk, blijkt uit de reacties”, vertelt Ramp. “We krijgen hele collages toegestuurd van mensen waarop bijvoorbeeld een foto van een baby staat met in een tekstwolkje: ‘mijn papa verdient deze fiets’ en ook veel fotoreportages waarop mensen in het oranje verkleed staan.”

Korting in de winkel

In de winkels staan tussen de schoenen bordjes waarop klanten attent worden gemaakt op de WK-actie. Wie tijdens de wedstrijden online een paar schoenen koopt krijgt tien procent korting. Ramp: “Zo hebben we ook wat voor de niet voetballiefhebbers.”

Ze moet lachen als het verhaal van een modewinkel in Sappermeer ter sprake komt. De eigenaar hiervan beloofde voor de wedstrijd Nederland-Spanje dat klanten voor elk doelpunt tien procent korting kregen op een paar schoenen. Het duel eindige met vijf goals voor Nederland, wat hij geweten heeft want de dag daarna werd zijn winkel overspoeld met klanten.

De winnaar

Ramp: “Dat is een risico ja, als je zulke kortingen beloofd. Wij houden het op de kortingsactie, die nu de uitverkoop begonnen is ook geldt, en de fietsen.” De winnaars worden bekend gemaakt zodra Nederland het wereldkampioenschap voetbal wint of er uit ligt. “Hopelijk dus pas na 13 juli.”