TOP

Klanten zijn blij dat ze weer kunnen shoppen, zien mode- en schoenenwinkeliers: ‘Iedereen is wel klaar met de schermpjes’

Het is bijna een maand geleden dat de mode- en schoenenwinkels weer open mochten. Hoe gaat het sindsdien met de verkoop en waar komen consumenten vooral op af? We maakten een rondje langs de ondernemers. “Alles wat we de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd vanuit ons ondernemershart, komt nu terug.”

Foto: Cam Morin via Unsplash

Bij Anja Middelman, eigenaar van Middelman mode in Soest gaan de zaken goed. “Klanten zijn superblij dat ze weer ‘live’ kunnen shoppen. Ze zijn nu wel klaar met het kopen via schermpjes. En wij zijn blij dat we helemaal open mogen en niet op afspraak. In dat geval ervaren klanten toch wel druk dat ze iets moeten kopen en nu is de oude, ongedwongen sfeer weer terug. De eerste zaterdag waarop we weer open mochten, was overweldigend. We hebben het heel druk gehad. Alles wat we de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd vanuit ons ondernemershart, komt nu terug. Mensen leefden met ons mee, gunnen ons het beste en zijn via onze Whatsapp-winkel bij ons blijven kopen.”

‘Alles wat we de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd vanuit ons ondernemershart, komt nu terug’

Anja Middelman, Middelman mode.

Nieuwe lentecollecties

“Sowieso hebben we de periode na de heropening goed gedraaid. Januari is normaal voor ons niet zo’n drukke maand, maar iedereen ging nu echt op pad. Gelukkig is het vrij koud, dus we verkopen ook nog wintervoorraad, truien en jurkjes uit de partycollecties. De mooie zwarte broeken en coltruien gaan niet in de uitverkoop, die bewaar ik voor volgend najaar. De novemberlevering hebben mijn klanten bijna niet gezien, dus dat kan heel goed. Voordeel is dat we een aardig ruim magazijn hebben. Verder hangt de winkel al halfvol met de nieuwe lentecollecties. Daar hebben mensen ook duidelijk zin in.” Wat volgens Middelman ook helpt is dat de horeca weer open is. “In een dorp als het onze is dat een belangrijk verlengstuk van de winkels. Mensen combineren vaak winkelen met een lunch bijvoorbeeld. We merkten het ook aan onze koffietafel, waar het de afgelopen tijd opvallend druk was. We kijken nu niet te veel achteruit, we willen vooruit. We zijn bezig met de inkoop voor komende herfst-winter en daarbij houden we zeker rekening met een ruimer open-to-buy-budget. De verhouding voororder en in het seizoen bijkopen is nu ongeveer fifty-fifty. Deze werkwijze heeft me het afgelopen jaar erg goed geholpen.”

Hogere kortingen

Ruud Lenssen, mede-eigenaar van Lenssen Manders Mode in Mierlo: “De zaken gaan niet slecht, de omzetten op dit moment zijn weer op het niveau van voor corona. Wel bieden we nu iets hogere kortingen dan normaal op de wintercollectie. Vijftig procent in plaats van veertig procent. We hebben drie weken alleen online verkoop gehad, dus om sneller van de wintercollectie af te komen en de winkel leger te maken hebben we besloten de afprijzingen eerder en hoger in te zetten. Tijdens de vorige lockdown hebben we ons langzamer hersteld, omdat we toen eerst op afspraak open mochten. De eerste zaterdag was zeker geen gekkenhuis, maar een goede zaterdag.”

‘De kortingen zijn mooi en er is nog vrij veel keuze in de collectie, dus we zien hogere bonbedragen’

Ruud Lenssen, Lenssen Manders Mode.

Extra verfraaid

Het valt Lenssen op dat klanten momenteel meer kopen, omdat ze hun slag slaan tijdens de sale. “De kortingen zijn mooi en er is nog vrij veel keuze in de collectie, dus we zien hogere bonbedragen. Ook uit de nieuwe collecties, die nu volop binnenkomen, wordt al goed verkocht. Mensen zijn blij dat ze weer iets leuks kunnen doen en dit geeft ons ook positieve energie. We hebben onze medewerkers tijdens de lockdown redelijk bezig kunnen houden. Nu we er de tijd voor hadden, hebben we de winkel weer wat uitgebreider op orde gemaakt. Alle kasten en vloeren zijn extra gepoetst, kleine onderhoudszaken zijn verricht en we hebben wanden extra verfraaid.”

Sneakers en boots

De verkoop bij Harry Maas Modeschoenen in Heerlen ‘gaat wel’, zegt eigenaar Ralph Maas. “De eerste paar weken dat we dicht waren hebben wel pijn gedaan en met online kom je bij lange na niet aan wat je normaal gesproken in je winkel zou omzetten. Vanaf de dag dat we weer open zijn zitten we 20 procent onder de omzet van dezelfde periode in 2019 en 2020. Het kan wel beter.” Evenals veel retailers is hij eerder met de sale gestart en heeft hij nu nog items die met 40 procent korting worden aangeboden. Daar zitten ook nog schoenen bij van vorig jaar. “Ik had om die reden ook al minder ingekocht en hou nu toch net weer wat te veel over.” De retailer is positief over komend verkoopseizoen, vooral als het gaat om makkelijke schoenen. “Mensen komen vooral voor sneakers en boots verkopen we ook goed, ook in de lichte kleuren. En we verkopen steeds meer laarzen.”

Door het dak

De vrouwen- en mannenmodewinkel Twentyonewood in Alkmaar (twee aparte zaken, red.) draait sinds 15 januari meteen erg goed. “Het is beter dan een gemiddelde januari”, vertelt eigenaar Steven Arts. “Je merkt dat klanten weer behoefte hebben om te shoppen. Wel grappig om op te merken dat in onze mannenmodewinkel de klanten in het weekend door het dak gingen, bij de vrouwen was de verkoop meer verspreid door de week. Hardlopers zijn vooral de jassen en knits, non-denims en lossere pants bij mannen. In dat segment loopt de jeans iets terug.” Ook Arts is eerder begonnen met de sale, waar hij erg tevreden over is. “Het is een heel goede sale geweest. Nu hebben we over het algemeen een goede tijd achter de rug. We hebben vorig jaar een onwijs goed jaar gehad, we hebben 23 procent geplust in mannen, bij vrouwen 28 procent. Bij ons heeft corona meer goed gedaan dan slecht. Dat komt denk ik doordat mensen niet op vakantie gingen, niet uit konden en dus geld te besteden hebben. En dan kun je het heel goed kan doen als local hero.” Dit resultaat heeft bij Arts gezorgd voor een optimistische inkoopperiode. “We hebben ingekocht zonder rem  erop en met een nieuw beeld in de collectie. Waar we normaal gesproken voor clean merken gaan, hebben we nu urban labels toegevoegd om ook de hippe jeugd te kunnen blijven bedienen.”  

‘We hebben ingekocht zonder rem erop’

Steven Arts, Twentyonewood

Trouwen

Marie-France Schutz, mede-eigenaar van familiebedrijf Schutz Fashion in Hoorn, verkoopt vanaf de opening op 15 januari zowel in het casual als formal segment heel goed. “Casual loopt beter, maar we merken dat de pakken ook weer aantrekken. We hebben de laatste jaren ingezet op trouwen en de mensen die de afgelopen twee jaar hun trouwpartij hebben uitgesteld, willen dat het komend voorjaar of zomer doen. En dan moeten ook de gasten worden gekleed, daardoor zitten de komende weken de zaterdag en donderdagavond volgeboekt met afspraken. Heel fijn, want in dat segment gaat het om de hoge aanslagen, die hebben we toch lange tijd gemist.” Momenteel is het nog sale in de winkel. “We zijn er half december mee gestart. Dat het nu nog doorloopt heeft te maken met leveringen die zijn bij ons opgeschoven. Ik wil de spullen hebben als je ze echt nodig hebt, just in time, niet als ik ze niet kan verkopen. Daardoor schuift de uitverkoop ook op. Heel vaak hadden we nu al de laatste uitverkoopronde met items voor de helft van de prijs of twee voor één, maar dat is nu niet nodig.” Schutz verwacht veel van komend voorjaar. “Ik denk dat het gigantisch wordt qua verkoop. Mensen zijn zo blij dat ze weer de winkel in kunnen; je hebt ook sociale functie als zaak. En we hebben een heel kleurige collectie ingekocht: knalblauw, roodtinten, frisgeel, maar ook roze. Ik denk dat iedereen klaar met dat sombere, er is behoefte aan kleur.”

‘Ik denk dat het gigantisch wordt qua verkoop. Mensen zijn zo blij dat ze weer de winkel in kunnen’

Marie-France Schutz, Schutz Fashion.

Gewone februari

In de winkel van schoenenretailer Arnoud Heek van Heek Schoenen in Bunschoten-Spakenburg was het in het heropeningsweekend ‘gekkenhuis’. “Het leek wel op een dag voor de feestdagen zo druk”, vertelt hij. “We hebben bijna twee tot drie keer zoveel gedraaid als op een normale dag in januari.” Dat was erg welkom na de lockdown, die ook voor hem een vervroegde uitverkoopperiode inluidde. “Zodra we dichtgingen zijn we met sale begonnen in plaats daarmee te wachten tot vlak voor kerst. Je wilt toch je handel zoveel mogelijk opruimen.” Hij kijkt er tevreden op teug: “We zitten in een dorp, mensen weten ons goed te vinden en mede dankzij Instagram, waar we 80 procent van de verkoop vandaan hebben gehaald, hebben we zo 30% tot 40% van de normale omzet gedraaid.” Met een ‘super’ eerste openingsweek, is de verkoop nu weer als normaal. “Het is een gewone februari, mensen wachten op de nieuwe collecties. Ik merk dat ze klaar zijn met de pantoffels, sneakers en laarsjes en uitkijken naar hakjes en nette schoenen. Na twee jaar makkelijke schoenen wordt het weer tijd voor een beetje feest.”