TOP

Klant wil geld terug bij online miskoop

Consumenten die hun online aankoop retourneren, willen het liefst hun geld terug. Nu gebeurt dit slechts in één op de vijf retourzendingen. De meeste webshops kunnen hun service dus nog wel wat verbeteren.

Bijna 60 procent van alle consumenten die wel eens online een product koopt, wil bij een miskoop direct hun geld terug. Na contact met de webwinkel kreeg slechts 21 procent van hen ook daadwerkelijk het bedrag op hun bankrekening gestort. Dit blijkt uit onderzoek van Plein.nl, het onderzoeksbureau van Maurice de Hond, in opdracht van PayPal.

De overige consumenten die hun online aankoop retourneerden, moesten genoegen nemen met een ander product of een kortingsbon. In 14 procent van de gevallen voelde de webwinkelier zich niet verantwoordelijk en werd er geen actie ondernomen.

Conclusie
Slechts 21 procent van de 3714 ondervraagden het afgelopen jaar te maken kreeg met een ‘miskoop’. Dus is het volgens Dennis van Allemeersch, manager Benelux van PayPal, is het met de betrouwbaarheid van Nederlandse webwinkels prima gesteld. “Krijgen consumenten echter wel te maken met een afwijkende of niet ontvangen bestelling, dan valt er voor webwinkeliers en verkopers op internet nog wel het nodige te verbeteren”, aldus Van Allemeersch tegen Nu.nl

Grootste ergernis
Een webwinkelier die niet reageert en consumenten die zelf moeten opdraaien voor de verzendkosten van retourzendingen worden door online klanten als grootste ergernis gezien. Meer informatie over retourkosten bij een miskoop via internet? Lees de expertlog van advocaat Pein van Noort.