TOP

Kijkje in de toekomst: de Retail Rules voor 2030

Retail verandert steeds sneller. Voor consumenten wordt het steeds leuker en makkelijker en voor ondernemers uitdagender. Dat blijkt uit het onderzoek dat ondernemersorganisatie Inretail deed naar de retailmarkt in 2030.

Op de ledendag van Inretail op maandag 20 november in Barneveld presenteerde Inretail de uitkomsten van het grote onderzoek naar de retailmarkt richting 2030, dat door adviesbureau Q&A werd uitgevoerd. Retail richting 2030: Retail Rules. In 2010 presenteerde de ondernemersorganisatie al een visie op retail in 2020, maar volgens directeur Jan Meerman gaan de ontwikkelingen zo snel dat het inmiddels alweer hoog tijd is voor een nieuwe visie.

Retail Shifts

In het rapport Retail richting 2030: Retail Rules vind je maar liefst 12 zogenaamde Retail Shifts. Deze zijn te verdelen over drie hoofdpijlers: bewust consumeren, empowerment en digitalisering. Deze 12 ontwikkelingen leiden tot hogere consumentenverwachtingen, maar bieden ondernemers ook talloze kansen.

Retail als attractie

Retail verschuift van transactie naar attractie, is de centrale boodschap. Het draait om de relatie tussen ondernemer en klant, eigenlijk net zoals vroeger toen de kruidenier de klant nog bij naam kende en wist wat die klant graag koopt. Alleen wordt veel relevante informatie over de klant nu ingewonnen via nieuwe technologieën, zoals alle tools die de smartphone biedt.

Nieuwe spelregels

“Het spel is hetzelfde gebleven, want retail draait nog steeds om het bij elkaar brengen van vraag en aanbod”, illustreert Frank Quix, van adviesbureau Q&A. “Maar het spel wordt wel sneller en harder en de regels zijn continu in beweging. Verkoop is niet meer het eindpunt van de klantreis, maar het begin. Je houdt contact met de klant. Denk aan meegroei-abonnementen voor kinderkleding en servicecontracten voor onderhoud van kleding of schoenen. Door nieuwe technologieën weet je straks wanneer je klant toe is aan een nieuw paar schoenen en kun je hem daar op attenderen.”

Micromoment

Volgens directeur Jan Meerman zijn ondernemers die zich het snelst aanpassen de winnaars. “Maak van verandering je beste vriend. Pas je aan de veranderende klant aan en weet wat zijn micromoment is. Waar wordt hij blij van? Je hoeft natuurlijk niet alle 12 Retail Shifts op te pakken. Pik er één uit die je het meest aanspreekt en ga daar honderd procent voor.”

Prijslevel doelgroep

Tijdens de ledendag gaf Edwin Boer, directeur operations van Hudson’s Bay in Nederland, een kijkje achter de schermen van de lancering van het nieuwe warenhuisconcept in Nederland. En hoewel hij spreekt van een succesvolle introductie, deelde hij ook een uitdaging met het publiek: “Consumenten vinden het concept geweldig blijkt uit de eerste resultaten, maar ze vinden het prijsniveau wel wat aan de hoge kant. Daarom kijken we nu naar het toevoegen van merken die beter aansluiten bij het prijslevel van de doelgroep: de millennial minded customer.”

Liefdevolle aandacht

De dag werd afgesloten met een inspirerende presentatie van innovatiestrateeg en futuroloog Jempi Moens, die vind dat ondernemers alle angsten en onzekerheden moeten verbannen. Het is tijd voor een radicaal andere mentaliteit. Hij inspireerde met een flinke dosis humor het publiek aan de hand van zeven pijlers rond succesvolle en interessante concepten. Van de Belgische wasbar inclusief café en avondkapper tot de Cicret bracelet, waarmee je een smartphone op je arm tovert. “Maak een droom die je energie en focus geeft en wordt kampioen in liefdevolle aandacht”, zijn twee van de zeven pijlers die voorbij kwamen. Maar ook hij liet weten dat het belangrijk is oprecht bij te dragen aan een betere wereld en de mogelijkheden van nieuwe technologie te omarmen. En daarmee sloot zijn verhaal perfect aan op het Retail richting 2030-onderzoek.

Hieronder een aantal leuke én inspirerende video’s uit zijn presentatie, die we je niet willen onthouden.