TOP

Kijken: zo vieren schoenenmerken Pride Week

Het is Pride Week. Van zaterdag 31 juli tot en met zondag 8 augustus 2021 vieren lhbti'ers hun vrijheid en vragen aandacht voor gelijkheid. Grote evenementen zijn er dit jaar niet, maar er zijn veel andere manieren om te laten zien dat je mag zijn wie je bent. Op Pride-schoenen bijvoorbeeld.

De maand juni staat wereldwijd bekend als de Pride maand, als herinnering aan de Stonewall riots. De protesten die in juni 1969 plaatsvonden in de Verenigde Staten hadden wereldwijd invloed op de rechten van homoseksuelen. Maar de lhbti+-gemeenschap vraagt wereldwijd op verschillende momenten aandacht in de maanden juni, juli en augustus. In Nederland is het dus deze week Pride Week.

Veel schoenenmerken staan stil bij de Pride-evenementen. Ze doen dat met schoenen die vaak in juni al zijn uitgebracht of met acties om de lhbti-gemeenschap te steunen. Wie op zoek is naar schoenen die uitdrukking geven aan een identiteit of de lhbti-gemeenschap wil steunen, heeft in elk geval keus genoeg.

Converse

Converse houdt het niet uitsluitend bij schoenen. Het merk brengt voor het zesde jaar op rij een uitgebreide Pride-collectie die naast sneakers ook uit T-shirts bestaat. De schoenen zijn geïnspireerd op vijf All Star-modellen. Elk model is voorzien van graphics die de ‘strijd en de vreugde symboliseren op de weg die lhbti’ers afleggen naar zelfliefde en de vrijheid om te zijn wie je bent’. Alle opbrengsten van de Pride-collectie gaan naar goede doelen die zich inzetten voor de lhbti-jeugd.

Nike

Nike viert Pride door wereldwijd lhbti-gemeenschappen te eren. Dat doet het merk met de Nike Air Max Pre-Day BeTrue die er in negen uitvoeringen is. Elk daarvan heeft een ander geborduurd vlaggetje, dat symbolisch is voor de verschillende genderidentiteiten en seksuele oriëntaties.

Vans

Vans brengt een omvangrijke Pride-collectie met sneakers, T-shirts, leggings, sokken en petten in een ruitpatroon in regenboogkleuren. Daarnaast werkt het merk samen met kunstenaars uit de lhbti-gemeenschap en doet het een donatie van 200.000 dollar aan vier organisaties die zich inzetten voor deze groep mensen in verschillende delen van de wereld.

Clarks

Ook Clarks zet zich in voor de lhbti-gemeenschap, maar besloot dat niet te doen met regenboogprints of donaties aan goede doelen. In plaats daarvan organiseerde het merk half juli de Clarks-week waarvoor het een groep van twaalf creatieve mensen uit de lhbti-gemeenschap uitnodigde voor een kijkje achter de schermen van het designproces, uitleg over marketing en om het over samenwerking te hebben. Het idee is afkomstig van The Elephant Room, een Brits creatief bureau dat zich inzet voor meer diversiteit in de reclame-industrie. Tara McRae, chief marketing officer van Clarks, zegt dat het initiatief haar aansprak omdat dit het bedrijf de kans geeft om een directe impact te hebben op het leven van leden van de lhbti-gemeenschap. In Footwear News zegt ze daarover:  “Er zijn genoeg geweldige regenboogschoenen op de markt. Ikzelf, mijn vrouw en de kinderen dragen ze vaak. Wat ik echt wilde doen was de kracht van Clarks gebruiken om terug te geven aan de gemeenschap op een betekenisvolle manier.”

Dr. Martens

Queer ben je natuurlijk niet alleen tijdens de Pride week of maand, maar het hele jaar door. Dr. Martens spreekt zijn steun voor deze gemeenschap daarom uit door het hele jaar samen te werken met het Amerikaanse Trevor Project. Dit is ‘s werelds grootste organisatie voor zelfmoordpreventie en crisishulp aan jonge mensen die worstelen met hun seksuele identiteit. Dr. Martens steunt deze organisatie met 100.000 dollar per jaar. Daaraan werd dit jaar een nieuw partnerschap toegevoegd, om Pride het hele jaar te vieren bij verschillende gelegenheden en in landen over de hele wereld.

Hoofdfoto: QuinceCreative via Pixabay