TOP

Kenners en betrokkenen over terugkeer Invito: ‘De nieuwe eigenaar begrijpt waar de kansen liggen’

Peter van den Hurk, algemeen directeur van vrouwenmodeketen Le Ballon en sinds kort ook Invito, zet de voormalige Macintosh-formule na een herpositionering vol vertrouwen terug in de markt. Schoenvisie maakte een rondje langs betrokkenen én kenners. Wat vinden zij van de terugkeer van Invito?

Cor Molenaar,retaildeskundige / hoogleraar e-marketing

“De online schoenverkoop heeft een groei doorgemaakt van 46% ten opzichte van vorig jaar (periode januari t/m maart 2016, bron: Gfk POS en Consumentendata, red.). Op dit moment wordt 26% van alle verkochte schoenen via internet aangeschaft. Ondertussen is de offline schoenverkoop dit jaar met 2,4% gedaald. In die zin zou je kunnen zeggen dat de markt voor fysieke schoenenwinkels verzadigd is. Voor het oude Invito was geen plaats geweest. Het was een grijze muis in de winkelstraat, zonder echt eigen profiel. De winkels kwamen wat rommelig en oubollig over, de inrichting en manier waarop de schoenen werden gepresenteerd oogden ouderwets.”

“Onderscheidende nichespelers hebben in het huidige retaillandschap bestaansrecht. Dat zijn de winkels van de toekomst. Peter van den Hurk heeft dat goed begrepen. Hij heeft een stap terug gezet en gekeken waar in de winkelstraat kansen liggen qua locatie, assortiment en doelgroep. Het nieuwe Invito richt zich heel duidelijk op jongeren. Deze groep vertoont hybride koopgedrag. Jongeren winkelen online voor de snelheid en het gemak, en offline voor de emotie en gezelligheid. Van den Hurk wil de offline shoppers bedienen met een op hen toegespitste inrichting en assortiment. Als hij de winkels goed aankleedt – de juiste kleuren, verlichting en muziek – geloof ik dat Invito toekomst heeft in de winkelstraat.”

“Voorwaarde is wel dat Van den Hurk zijn doelgroep niet uit het oog verliest. Hij moet bijvoorbeeld geen kinderschoenen of schoenen voor 40-plussers aan gaan bieden. Een ander punt is dat Invito snel moet kunnen inspelen op de laatste modetrends. Omdat de mode zo grillig is, is dat een uitdaging. Van den Hurk zal zijn voorraadniveau goed in de gaten moeten houden om te zorgen dat hij niet met overschotten blijft zitten of juist nee moet verkopen.”


LEES HIER HET INTERVIEW MET PETER VAN DEN HURK IN SCHOENVISIE 8


Natasja Sardjoe (31),bedrijfsleidster Invito in Den Haag

“Ik heb zeven jaar als bedrijfsleidster bij Invito gewerkt. Voor mijn gevoel ging het de laatste jaren juist beter met de keten. We waren niet op de hoogte van de problemen bij het moederbedrijf, het faillissement viel dan ook koud op ons dak. Inmiddels werk ik alweer een paar maanden onder de nieuwe eigenaar, als bedrijfsleidster van het filiaal in Den Haag. Ik was meteen enthousiast toen ik hoorde dat Invito heropend zou worden. Dit concept hoort toch gewoon in de winkelstraat? Invito onderscheidt zich van andere schoenenzaken door de eigenzinnige collectie, waarin de laatste modetrends centraal staan, en de service en klantgerichtheid. We geven onze klanten echt het gevoel dat ze welkom zijn. Invito heeft wat betreft het interieur echt een gedaanteverandering ondergaan. De nieuwe winkels worden lichter, moderner en overzichtelijker. Peter betrekt mij en collega uit Breda heel nauw bij de werkzaamheden. Zo leveren we input voor de indeling van de winkel en presentatie van de collectie. Ik kan niet wachten om straks met het nieuwe concept aan de slag te gaan.”

Sanne Ernst (39), sales manager Trend Design / Bullboxer

“We zijn erg blij dat Invito een tweede leven krijgt. Het is een sterke naam in de schoenenbranche en één van de weinige ketens die vernieuwende mode durft te brengen en zich op die manier van de grijze massa weet te onderscheiden. We hebben het zeker in onze omzet gevoeld toen de Macintosh Retail Group wegviel, het concern was een belangrijke partner. Gelukkig hebben de meeste Macintosh-formules een nieuw onderkomen gevonden.”

“Bullboxer werkt op dezelfde manier als Invito: we pikken internationale modetrends op en vertalen die naar onze eigen collecties. Daarom past Invito ook zo goed bij ons. Ik denk dat de formule absoluut bestaansrecht heeft, zeker nu de winkels een restyling hebben gekregen.”

“Peter en ik kenden elkaar al, Le Ballon is al jarenlang een trouwe klant van ons. Ik denk niet dat de formules elkaar zullen bijten, ook al zitten ze in Breda recht tegenover elkaar. Er wordt voor beide ketens heel verschillend ingekocht. Invito brengt hoogmodische modellen voor jonge mannen en vrouwen, Le Ballon bedient een heel andere doelgroep met kleding en schoenen. Peter heeft Le Ballon stevig in de markt gezet. In een tijd waarin veel ondernemers een stuk voorzichtiger zijn geworden, vind ik het mooi om te zien dat hij vooruit kijkt en nieuwe stappen zet.”

Invito krijgt een tweede leven onder de vleugels van Le Ballon. In de nieuwe digitale uitgave van Schoenvisie een interview met Peter van den Hurk, de nieuwe directeur van de formule. “Invito is 100% levensvatbaar.”