TOP

Kan crowdfunding nieuw schoenenmerk financieren?

In plaats van ‘frustrerende investeringsgesprekken met banken’, kiest het nieuwe Nederlandse mannenschoenenmerk Mr. Ecker ervoor om het publiek mee te laten helpen met de financiering. En met succes, want een derde van het gewenste bedrag is al in de eerste week opgehaald.

Na jaren te hebben gewerkt in de schoenenbranche, besluit Christian Ecker om zijn eigen mannenschoenenmerk op te richten: Mr. Ecker. In januari 2018 zijn de samples voor het eerst te zien tijdens inkoopbeurs Buy&Bloom, maar in plaats van ‘frustrerende investeringsgesprekken met banken’ aan te gaan voor de productie van de schoenen, besluit Ecker nu om een Kickstarter-campagne te starten. En met succes, want na één week heeft hij al bijna 8.500,- van de gehoopte 25.000,- opgehaald. “Creativiteit en ondernemendheid mogen niet beteugeld worden”, vertelt Ecker in een persbericht.

Wereldwijd kunnen mensen meehelpen met de financiering van Mr. Ecker. Vanaf €140,- krijgen ‘backers’, zoals leden worden genoemd die via Kickstarter een steentje bijdragen, een gepersonaliseerde schoen met hun naam op de zool. Er is keuze uit vier modellen (Derby, Chukka, Chelsea en Boot) die elk komen in zes kleuren (cognac, camel, dark brown, navy, off black en dark olive). Nu al zijn er aanvragen binnengekomen vanuit de Verenigde Staten en Dubai.

Goede doelen

Ecker wil met zijn bedrijf iets teruggeven aan de wereld. Daarom gaat van elke bestelling €5,- direct naar Save the Children, om zo een kinderarbeidvrije schoenenbranche te creëren. “In de toekomst zal Mr. Ecker zich via vele andere initiatieven blijven inzetten voor een betere wereld.”

Mr. Ecker

Wanneer Christian Ecker merkt dat hij geen eenvoudige en kwalitatief goede mannenschoen kan vinden, besluit hij zelf actie te ondernemen. Hij creëert verschillende modellen waarbij de Hollandse degelijkheid centraal staat, maar ook het Portugese vakmanschap te zien is.