TOP

Judith ter Haar en Modefabriek presenteren retail forecast

Modefabriek presenteert op 26 en 27 januari 2014 voor het eerst een trendforecast in retail. Bedenker Judith ter Haar vertelt wat de bezoeker van de beurs kan verwachten van de installatie.

Wat is het?
Trendforecastbureau Studio by Judith ter Haar realiseert speciaal voor Modefabriek de experimentele retailervaring ‘Retail Future Home’. Op Modefabriek wordt een binnenplein ingericht met toegang tot vier verschillende ruimtes. Deze interactieve installatie laat bezoekers nieuwe visies op verschillende aspecten van retail ervaren en met elkaar delen.

Hoe
“We richten vier kamers in, waar alle zintuigen van de bezoekers worden geprikkeld”, legt Judith ter Haar, eigenaar van Studio by Judith ter Haar en eigenaar van modewinkel Jones in Arnhem, uit.

“In de eerste kamer staat eten centraal. Koks uit Arnhem koken in een speciaal foodlab, want trends in food lopen voor op retailtrends. Eten is een goede metafoor van wat er gebeurt in design. Neem bijvoorbeeld het Deense Noma, het beste restaurant van de wereld. Daar is de beweging gestart om alleen te koken met lokale producten. Je ziet dat winkels ook steeds meer lokaal gaan werken, de samenwerking opzoeken met andere winkels uit de buurt.”

In de tweede kamer komen vijf grote doeken te hangen met hierop de toekomst van retail, zoals de trendforecasters die zien. In de derde ruimte worden lezingen, workshops en seminars gegeven. De laatste kamer wordt een ‘zentuin’, een stille ruimte waar bezoekers even kunnen zitten en reflecteren. “Mensen zijn moe van het snelle consumeren en produceren. We willen weer aandacht voor het nu.”

Loterij
“Omdat de toekomst van retail heel erg bij samenwerking ligt, heb ik een leuke loterij bedacht die op die gedachte voorborduurt. Retailers kunnen een tas met een product kopen voor 25 euro. De inhoud van alle tassen is anders en je weet niet van te voren wat je koopt. Bij iedere gekochte tas krijgt de winkelier een lotnummer.

Aan het eind van de Modefabriek verloten we drie geldprijzen, met het geld dat we hebben binnengehaald met de tassen. De winnaars krijgen hun prijs onder één voorwaarde: ze moeten het geld besteden aan hun winkel. Zo krijgen retailers een geldinjectie door de inzet van andere retailers.”

Voor wie
Alle bezoekers van Modefabriek kunnen zich laten inspireren door de kamers. Ter Haar en het team zullen rondleidingen verzorgen waar je je voor op kunt geven. Ook kunnen bezoekers zich inschrijven voor de workshops of seminars.

Waar
In de verbindingshal tussen The Frame en The Pavilion op Modefabriek in de RAI.