TOP

Josef Seibel stelt fabriek in Hauenstein open voor bezoekers

Het Duitse schoenenmerk Josef Seibel stelt zijn fabriek in Hauenstein open voor bezoekers. Van het selecteren van de leersoorten tot het stikken van de schoen; geïnteresseerden kunnen het complete maakproces voortaan van dichtbij ervaren.

Foto’s: Josef Seibel

Drijvende kracht achter het nieuwe bezoekers- en belevingscentrum is managing director Franziska Seibel, die sinds 2019 als vijfde generatie leiding geeft aan het 135 jaar oude familiebedrijf. De vernieuwde schoenenfabriek – een concept van het creatieve bureau AEIOU – opende afgelopen zomer de deuren. De renovatie nam een paar maanden in beslag en kostte ongeveer drie miljoen euro.

Maakproces inzichtelijk maken

Hoewel Josef Seibel een deel van de productie in de loop der jaren naar andere landen heeft overgeheveld, is de oorspronkelijke fabriek in Hauenstein nog altijd in gebruik. De duurzame ‘Spirit of Nature’-capsulecollectie en de ‘1886’-sneakerlijn, twee paradepaardjes van het merk, worden er geproduceerd. Dat proces wil het merk voor consumenten inzichtelijk maken, stelt Seibel. “We willen laten zien hoeveel handwerk en passie er achter het schoenenambacht schuilgaat.”

(Tekst gaat verder onder foto’s)

Zelf aan de slag

Het vernieuwde bezoekerscentrum moest geen museum worden, vervolgt ze: bezoekers kunnen het maakproces niet alleen van dichtbij zien maar er ook aan deelnemen. Zo kunnen ze hun eigen 1886-sneaker samenstellen en meekijken als het gepersonaliseerde exemplaar in elkaar wordt gezet. De vernieuwde fabriek heeft ook een expositieruimte met aandacht voor de geschiedenis van het bedrijf en een eigen restaurant, Café 1886.

Grootschalige rebranding

De stap is onderdeel van een grootschalige rebranding, waarmee het Duitse schoenenbedrijf een bredere doelgroep wil aanspreken. Met een nieuwe merkfilosofie die via alle kanalen werd uitgerold – de marketinguitingen, de website en social media-kanalen en nu dus ook fysiek in op het hoofdkantoor en de fabriek in Hauenstein. Die inspanningen zijn niet onopgemerkt gebleven. Josef Seibel won recent een Duitse e-commerce award, de Shop Usability Award, voor de vernieuwde online merkpresentatie, waarbij het totaalplaatje nadrukkelijk door de jury werd meegewogen.

Een kijkje in de Josef Seibel Schuhfabrik: