TOP

Jos van Tilburg doet na 27 jaar een stapje terug bij G-Star

De topman van G-Star, Jos van Tilburg, stopt als ceo bij jeansmerk G-Star. Het bedrijf maakte ook meteen de opvolging van Van Tilburg bekend.

Decennialang was Jos van Tilburg de stille kracht achter G-Star. Als oprichter, maar ook als ceo van het bedrijf, dat inmiddels internationaal bekend is geworden. Nu heeft hij bekendgemaakt te stoppen als ceo.

Opvolging

G-Star makte ook meteen de opvolger van Van Tilburg bekend. Of liever gezegd: opvolgers. Het wordt namelijk een duo-baan. Patrick Kraaijeveld en Rob Schilder zijn gezamenlijk benoemd tot co-ceo van de organisatie.

Beide mannen werken beiden al vele jaren voor de organisatie en hebben ‘hun leiderschap binnen de organisatie bewezen, opererend in complementaire rollen’, aldus een schriftelijke verklaring van G-Star. Kraaijeveld als chief operations officer en Schilder als chief commercial & creative officer.  

Zij hebben in de afgelopen periode op een natuurlijke manier al veel verantwoordelijkheid op zich genomen en het is nu een logisch moment dit te formaliseren in een ‘co-ceo-schap’, meldt G-Star.

Jos van Tilburg: “Ik ben ervan overtuigd dat Patrick Kraaijeveld en Rob Schilder als CEO’s het bedrijf zullen leiden met dezelfde passie als ik heb gedaan en zal blijven doen als Chairman. Product innovatie in combinatie met creativiteit en innovatie is ons leidend principe sinds dag 1 en Rob en Patrick zijn toegewijd om dit voort te zetten en uit te breiden.”

Bestuursfunctie

Jos van Tilburg, die het bedrijf sinds de oprichting in 1989 heeft geleid, blijft bij het bedrijf betrokken. Hij wordt voorzitter van het bestuur van G-Star.

Het jeansmerk meldt: ‘Deze verandering in de organisatie structuur brengt een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden  in het bestuur. Dit gaat bijdragen aan de succesvolle continuïteit van het G-Star merk waarin innovatieve denim, creativiteit en duurzaamheid centraal staan.’

Oprichting

De eerste kennismaking van Van Tilburg met denim is in 1978. Nadat hij bij enkele retailorganisaties verkoop- en managementposities bekleedt, besluit hij in 1984 de overstap te maken naar de groothandel.

In 1989 wordt G-Star opgericht. Dan heet het merk nog Gap-Star, een naam die op den duur verandert in G-Star RAW. Van Tilburg – dit jaar de nummer 62 in de Quote 500 – vormt de drijvende kracht achter het merk, overtuigd van de waarde van het basismateriaal denim en de oneindige mogelijkheden ermee.

In het begin richt Gapstar zich vooral op de Benelux. Tegenwoordig zijn de G-Star RAW collecties verkrijgbaar in ruim 70 landen, bij meer dan 6.500 verkooppunten, waarvan zo’n 500 monobrand stores in New York en Tokyo. Begin 2016 wordt bekend dat muzikant Pharrell Williams mede-eigenaar wordt van G-Star.

Koninklijke onderscheiding

In 2015 ontvangt Jos van Tilburg een koninklijke onderscheiding. Van Tilburg werd toen benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg het lintje vanwege zijn persoonlijke inzet, visie en kwaliteiten voor G-Star, het oprichten van de GSRD Foundation voor de fabrieksarbeiders van het merk en zijn inzet voor de samenleving.

Invloedrijkste modeprofessional

In 2013 werd Van Tilburg nog uitgeroepen tot de meest invloedrijke modeprofessional van Nederland tijdens de Textilia Mode Experience. Volgens de jury ‘heeft hij een merk neergezet dat al jaren een voorbeeldfunctie vervult voor de Nederlandse modebranche en met name de jeansmarkt’.