TOP

Jimmy Choo wil China veroveren

Het luxe schoenenmerk Jimmy Choo heeft plannen het aantal eigen filialen in China uit te breiden van twee naar vijftig winkels.

Oprichtster Tamara Mellon onthulde vorige week de plannen om flink uit te breiden in China, de snelst groeiende luxemarkt ter wereld. Op dit moment heeft Jimmy Choo twee winkels in China, in Beijing en in Shanghai.

Winst
De zaken in China gaan goed voor Jimmy Choo. “De winst van ons bedrijf in China steeg het afgelopen jaar met honderd procent in de winkels die we hier nu al hebben”, aldus Tamara Mellon. “In 2016 moeten tenminste dertig filialen geopend zijn, maar het land heeft de potentie om maarliefst vijftig winkels te openen.” Dat zoude meer filialen zijn dan de veertig Jimmy Choo-winkels die de Verenigde Staten tellen. De derde winkel van Jimmy Choo in China opent eind dit jaar in Nanjing.

Economie
De groeiende welvaart die zich de afgelopen jaren afspeelt in China, zal voorlopig nog blijven stijgen. Volgens Forbes Magazine telde China 146 miljardairs dit jaar, een stijging van 14 procent ten opzichte van vorig jaar. Beursvennootschap CLSA Asia-Pacific Markets voorspelde eerder dat China in 2020 verantwoordelijk zal zijn voor 44 procent van de luxegoederen wereldwijd.

Luxe
Volgens Tamara Mellon heeft de Chinese markt veel potentie voor Jimmy Choo. “De rijken zijn in dit land relatief jong. Ze houden van luxe en van mode, vrouwen maken veel meer gebruik van de mogelijkheden die ze nu hebben. Dat maakt de markt heel opwindend voor ons.” Een paar schoenen van Jimmy Choo kost tussen de 300 en 1600 Amerikaanse dollar.