TOP

Modefabriek annuleert januari-editie: ‘Ongelooflijk spijtig, maar risico was te groot’

De komende editie van Modefabriek: The Naked Edition, die gepland stond voor 24 en 25 januari, gaat niet door. “We zijn tot de conclusie gekomen dat het organiseren van een fysiek event op dit moment echt te onverantwoordelijk is”, zegt ceo Caroline Krouwels. “Al vind ik dat ongelooflijk spijtig en verdrietig.”

De komende editie van Modefabriek: The Naked Edition, op 24 en 25 januari 2021, gaat niet door. Dat bevestigt ceo Caroline Krouwels aan Textilia. “We hebben bij het plannen van de wintereditie het ritme gevolgd van de eerste golf, waarin de situatie na de piek van besmettingen in het voorjaar ’s zomers weer de goede kant opging. Nu is het verloop totaal anders. De besmettingscijfers zijn gestagneerd en stijgen zelfs weer, wat betekent dat wij als bedrijf steeds meer risico nemen door een fysieke beurs te organiseren. De persconferentie van dinsdagavond, waarin premier Rutte iedereen opriep de besmettingen samen weer omlaag te krijgen, gaf de doorslag. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het organiseren van een fysiek event op dit moment echt te onverantwoordelijk is. Al vind ik dat ongelooflijk spijtig en verdrietig.”

Een paar dagen eerder liet Modefabriek nog een persbericht uitgaan waarin jullie aangaven ‘de absolute intentie’ te hebben vooralsnog fysiek door te gaan. “We wilden een positief signaal afgeven. Maar tijdens het opstellen voelden we al dat het muntje ook de andere kant op kon vallen. De locatie en veiligheidsmaatregelen waren allemaal piekfijn in orde, de tickets waren klaar om verkocht te worden. Maar we hebben inmiddels allemaal ondervonden dat de situatie door corona van de ene op de andere dag kan veranderen. We hebben in elk geval al het mogelijke gedaan om Modefabriek tóch doorgang te laten vinden. Daar zijn we trots op.”

Wat betekent dit voor de exposanten? “Ongeveer de helft van het normale aantal (tussen de 500 en 600 exposanten, afhankelijk van de zomer- of wintereditie, red.) had al toegezegd. De andere helft wilde het nieuwe jaar afwachten alvorens een beslissing te nemen, wat begrijpelijk is. We willen absoluut iets anders gaan doen voor degenen die al toegezegd hebben, maar het is nog te vroeg om te zeggen wat. We kijken nu eerst waar behoefte aan is en hoe we daar invulling aan kunnen geven. Voor de zomereditie op 11 en 12 juli 2021 hebben ze in elk geval al een plek.”

Hoe nu verder? Waar richten jullie je als organisatie op? “We focussen ons nu op ons digitale platform, op het aanscherpen van het concept en de content. We zijn bezig met podcasts en nieuwe mogelijkheden voor merken om zich via video’s te presenteren. Ook hadden we een aantal lezingen gepland voor de fysieke editie, die we nu virtueel willen laten plaatsvinden. Het digitale platform is in augustus gelanceerd, maar het is work in progress. Wij gaan nu verder met het verfijnen en versterken ervan.”

Na juli moeten jullie nu opnieuw een beurseditie overslaan. Wat betekent dat financieel voor een bedrijf? “Je gaat van een bepaalde omzet naar geen omzet. Maar we zijn financieel gezond, hebben altijd gespaard en kunnen daardoor extra investeren als het nodig is. We kunnen dit dragen en blijven er gewoon voor gaan.”

Caroline Krouwels, ceo Modefabriek

Beeld: Modefabriek