TOP

@jantrendman spot: 3 inspirerende voorbeelden voor de Trendsafari

Vooruitgang is vooruitkijken. Heb je zin om samen met Textilia alvast een blik te werpen op het zomerseizoen van 2019? Ga dan op 9 januari 2018 met Textilia’s trendforecaster Jan Agelink mee op Trendsafari. In deze blog delen we alvast 3 voorbeelden die onze thema’s inspireerden.

Deze Trendsafari gaat door waar we de vorige keer ophielden, we vertelden al veel over de transformatie in de maatschappij op allerlei niveau’s; energie, economie, democratie. We merkten de vorige keer dat de actiebereidheid van de burger groot is. In mode en design is een onomkeerbare transformatie aan de gang, het systeem van produceren en consumeren moet anders, we zijn bezig andere codes te schrijven voor ons kleed en consumptie gedrag. We de-coderen onze leefwijze en moeten bewust een andere weg in slaan. In deze blog delen we alvast 3 voorbeelden die onze thema’s inspireerden.


Kim Hou ‘About a Worker’ 

We liepen tegen dit indrukwekkende project aan tijdens de Dutch Design week in Eindhoven afgelopen oktober. Kim creëerde een installatie waarin we zien hoe de arbeiders in de kleding industrie behandeld worden. Door de rollen om te draaien en deze arbeiders te vragen om de kleding die ze maken – een blauwe werkoverall- mee te helpen ontwerpen geeft Kim ze een gezicht. Deze gezamenlijke bedachte én gemaakte kleding wordt vervolgens, met behulp van de bekende mode marketing codes, in de markt gezet. Met één belangrijk verschil. Door wie en hoe ze zijn gemaakt komt volledig in beeld. De boodschap aan de modeconsument gaat over transparante productie methodes, en werkelijke aandacht voor de situatie voor de arbeiders in de modeindustrie, die laat nog vaak veel te wensen over.

Tekst gaat door onder de foto

Kim Hou About a Worker 1

Kim Hou About a Worker 2

Kim Hou About a Worker 3

Kim Hou About a Worker 4


Fashion Cities Africa

Na een bezoek aan het tropenmuseum, waar op dit moment de Fashion Cities Africa ten toon wordt gesteld waren we ontzettend geïnspireerd voor het volgende zomerseizoen. De mix van lokale invloeden, de speciale manier hoe kleur wordt toegepast en de grootstedelijke invloeden van de verschillende uitgezochte steden waren verrassend te noemen. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.

Tekst gaat door onder de foto

Fashion Cities Africa 1

 



We wear culture

Er zijn op dit moment veel tentoonstelling die mode, modehuizen of andere mode gerelateerde onderwerpen brengen in binnen en buitenlandse musea.

Google heeft sinds een paar maanden een allesoverkoepelende virtuele tentoonstelling binnen klikafstand gecreëerd, eigenlijk niets minder dan een revolutie!

Draag je jeans vandaag? Hangt er een zwart jurkje in je kast? En herinner je je de plateauzolen uit de jaren ‘90’ nog? Deze items hebben één ding gemeen: ze vertellen allemaal een verhaal, soms over honderden jaren geschiedenis. Maak kennis met een nieuw project op Google Arts & Culture, over de verhalen achter de kleding die je draagt. Meer dan 180 musea, mode instellingen, scholen, archieven en andere organisaties uit de modesteden New York, Londen, Parijs, Tokio, São Paulo en elders kwamen samen om drie millennia aan mode bij elkaar te brengen. Je kunt 30.000 mode-stukken doorzoeken. De verschillende exposities staan in het teken van iconen, modebewegingen, mensen die de regels van het spel veranderden en trendsetters.

Tekst gaat door onder de foto

We Wear Culture – Teaser from Chut on vous écoute on Vimeo.

 

We Wear Culture 1

We Wear Culture 2

We Wear Culture 3


STARTUP VILLAGE

Zoals altijd vindt de Trendsafari plaats op een inspirerende locatie. Dit keer zijn we te gast bij Startup Village in het Amsterdam Science Park. Startup Village is een bezienswaardigheid op zich: het kleurrijke containerdorp biedt verschillende werk-, ontmoetings- en eventruimtes én is de broedplaats voor vele creatieve startups.

PRAKTISCHE VERTALING

Ook dit keer is er een link tussen de locatie en het onderwerp van de Trendsafari: De_code. Decoderen betekent letterlijk ‘het vertalen van data of een bericht’. En dat is precies wat de maatschappij, maar ook mode en design op dit moment bezighoudt. Onthullingen over misstanden in de mode-industrie bekrachtigen de vraag om een nieuwe werkwijze. Dit dwingt tot nadenken over de gehele keten, van productie tot verkoop. Producten worden als het ware ontcijferd tot aan de basis. Er wordt gestript, binnenstebuiten gekeerd en uitvergroot, zodat er nieuwe, creatieve uitdagingen ontstaan. Hierbij is transparantie, relevantie en engagement van groot belang. Jan Agelin vertaalt de ontwikkelingen naar praktische mode- en designthema’s, silhouetten, key-items en kleuren voor zomer 2019.

MELD JE NU AAN OP WWW.TEXTILIA.NL/TRENDSAFARI

  • Event: Trendsafari zomer 2019
  • Datum: dinsdag 9 januari 2018
  • Locatie: Startup Village, Amsterdam
  • Tijd: 9.00 tot 12.30 uur
  • Prijzen: €84,95 voor abonnees; €99,95 voor niet-abonnees