TOP

Jansen-Noy: ‘Je moet nooit denken dat je je doel bereikt hebt als je succes hebt’

Jansen-Noy vernieuwde afgelopen maart de winkel naar een moderner concept met een grote schoenenafdeling erin. Niet veel later – in juli tijdens de Modefabriek – won het bedrijf een Dutch Retail Experience Award. Eigenaar Fieke Jansen: “De pers besteedt veel aandacht aan online en hippe conceptstores, maar als je een geschiedenis hebt van tachtig jaar of meer betekent dat niet dat je duf of belegen bent.”

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2016 op de Modefabriek deze zomer leverde een mooie lijst met inspirerende moderetailers op. Textilia interviewt de komende weken een aantal winnaars uit de verschillende categorieën. Deze week Jansen-Noy, de winnaar van de juryprijs in de categorie Retail Experience Award.

Eigenaar Fieke Jansen: “We hebben afgelopen maart de winkel vernieuwd en dat zouden we niet gedaan hebben als we de toekomst niet rooskleurig in zouden zien. Het winkeloppervlak is verdubbeld, we hebben een schoenenafdeling  gemaakt en een horecagelegenheid gekregen. We zijn druk bezig geweest om onze winkel verder uit te bouwen. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, maar ook daarvoor ging het al goed met het bedrijf.”

Jansen Noy23

Waarom hebben jullie gekozen voor een verbouwing?

“We hadden te veel spullen op te weinig vierkante meter en iedere dag werd door de klant om een schoenenafdeling gevraagd. We konden de sfeer niet brengen die we wilden op de beperkte meters die we hadden. Nu is de shop veel beter geworden.”

De winkel bestaat al meer dan tachtig jaar, hoe ga je mee met de tijd?

“Je ogen en oren altijd open houden en proberen mee te bewegen met de klant. Je moet nooit denken dat je je doel bereikt hebt als je succes hebt. Je moet altijd vooruit kijken en blijven ontwikkelen.”

Wat maakt jullie winkel anders dan andere winkels?

“Wat wij vaak horen, is dat het ondanks de grootte toch persoonlijk en gezellig is. Het is geen anoniem en groot warenhuis. Qua inkoop proberen we ook een grote doelgroep aan te spreken. We kiezen niet alleen voor commerciële items, maar ook mooi en bijzonder.”

Jansen Noy24Vijf jaar geleden zijn jullie met een aantal andere retailers de Mode Alliance begonnen, hoe gaat het daarmee?

“De insteek waarmee we de Mode Alliance begonnen zijn, was om de weidewinkels bij het grote publiek bekend te maken. We zijn erachter gekomen dat dat toch een beetje lastig is. Iedere winkel is anders en het is moeilijk om dan met één en dezelfde campagne naar buiten te komen. De club bestaat nog steeds, maar is nu meer gericht op het delen van kennis.”

Jullie hebben laatst een Dutch Retail Experience Award gewonnen, hoe was het om dat te winnen?

“Erg leuk, alleen op het moment van de uitreiking kregen we een telefoontje dat er een waterleiding gesprongen was – terwijl de verbouwing net afgerond was. Wat dat betreft hebben we het niet als heel feestelijk kunnen ervaren. We hebben de prijs aangenomen en zijn meteen in de auto gestapt. Toen we aankwamen, hadden veel mensen – van ons eigen team, maar ook uit het dorp – al de ergste troep opgeruimd. Het was aan de ene kant erg, maar aan de andere kant realiseerden we ook hoe fijn het is om zo’n goede club mensen om je heen te hebben.”

Jansen Noy25Wat betekent het winnen van de prijs voor jullie?

“We houden het al jarenlang vol om te blijven vernieuwen. Dat dat gezien wordt, is een groot compliment. De pers besteedt veel aandacht aan online en hippe conceptstores, maar als je een geschiedenis hebt van tachtig jaar of meer betekent dat niet dat je duf of belegen bent.”

Wat zouden jullie als tip geven aan andere winkeliers?

“Wat ik weleens ervaar en jammer vind, is dat sommige bedrijven erg cijfer gedreven zijn. Er wordt gewerkt met budgetten en wat daaruit moet komen. Natuurlijk is dat belangrijk en die basis moet er ook zijn, maar je moet je gevoel en creativiteit ook niet vergeten. Er wordt veel op safe gespeeld. Dat gebeurt niet alleen bij winkeliers, maar ook bij leveranciers.”

Hebben jullie nog toekomstplannen?

“We zijn niet zo van de meerjarenplannen. We kijken iedere dag wat beter kan. Het is nog moeilijk te zeggen waar we over tien jaar willen zijn. We willen iedere dag de winkel verbeteren. Momenteel hebben we nog geen webshop en dat is een vraagstuk waar we mee bezig zijn. We weten nog niet hoe we de toegevoegde waarde online kunnen vinden.”