TOP

Jan Meerman (Inretail): ‘Ik vind het leed van ondernemers heel erg’

Sinds het uitbreken van de coronacrisis heeft brancheorganisatie Inretail de handen vol aan het adviseren van de aangesloten ondernemers en het lobbyen bij de overheid. Volgens directeur Jan Meerman is dat niet zo makkelijk. “Het is niet zo dat ik de minister bel en dan krijg wat we willen.”

Terugkijkend op afgelopen jaar, blijven vooral de radeloosheid, onmacht en soms zelfs woede van ondernemers Inretail-directeur Jan Meerman bij. Dat zegt hij in een groot interview in de nieuwe digitale Schoenvisie van 26 maart. “Sommige ondernemers waren kwaad op ons en anderen dreigden in opstand te komen en gewoon open te gaan. Ik vind het leed van ondernemers heel erg. We krijgen elke dag ondernemers aan de lijn die niet meer weten hoe ze de rekeningen moeten betalen. Aan de andere kant hebben we als Inretail nog nooit zoveel kunnen betekenen voor ondernemers als in 2020.”

Frustratie

Naast het bijstaan van leden is Inretail druk aan het lobbyen bij de overheid. “Het is niet zo dat ik de minister bel en dan krijg wat we willen. Het belangrijkste is dat je met de betreffende ministeries een goed contact hebt. Wat nu al een jaar lang onze frustratie is, is dat het OMT uiteindelijk beslist en we daar geen grip op hebben. Dat is een gesloten bolwerk. Ze bedenken soms rare dingen, bijvoorbeeld maximaal twee klanten per verdieping in een winkel of click & collect met een tafeltje buiten voor de winkel. Dat zijn niet onze adviezen, zulke onpraktische oplossingen bedenken wij niet. We moeten ook steeds aan onze leden uitleggen waarom de politiek onze voorstellen niet altijd overneemt. Wij zeggen al maandenlang tegen het kabinet dat de winkels veilig open kunnen.”

‘Wij zeggen al maandenlang tegen het kabinet dat de winkels veilig open kunnen’

Niet in talkshows

Een ander kritiekpunt van leden is dat hij niet veel te zien was in de grote talkshows op televisie. “Die kritiek neem ik heel serieus. Want we zaten daar niet, terwijl Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland bijvoorbeeld overal aanschoof. Maar wat heeft hij ermee bereikt? Tot nu toe niks. Lobbyen doe je niet bij Op1 of bij Jinek, maar in de contacten met de ministeries. Maar de publieke opinie is wel een punt. Daarom wil ik er wel zitten, maar tot op heden is dat niet gelukt. We hebben contact met de redacties, maar we worden gewoon niet uitgenodigd.”

Minder winkels

Inretail verwacht dat twintig procent van de non-foodwinkels gaat omvallen. “We hebben altijd gezegd dat we dertig procent winkels te veel hebben in Nederland. Maar volgens onze eerdere toekomstvisie zou dat in een bestek van vijf tot tien jaar op een organische wijze teruglopen. Nu gebeurt dat binnen een jaar. Hoe langer het duurt dat de winkels dicht moeten blijven, hoe groter die impact zal zijn. Als het aan Van Dissel ligt, blijven we tot 1 juli dicht. Maar dan zijn er geen winkels meer, hoor. Dus we gaan de overheid aanspreken op de enorme ontwrichting die een nog langere sluiting tot gevolg heeft.”

Het volledige interview met Jan Meerman lees je in de nieuwe digitale Schoenvisie van 26 maart 2021. Klik op de afbeelding om het magazine te openen:

Foto: Patrick Siemons