TOP

Jan Jansen maakt comeback met opening van nieuwe showroom

Met de opening van de nieuwe showroom in Cast is de herlancering van Jan Jansen Amsterdam door de Hooijer Groep een feit. Nu eerst voor de retail, en vanaf zomer 2022 ook voor de consument.

Beeld: Masterphoto

Jan Jansen knipte het rode lint zelf door, in het gezelschap van zijn vrouw en muze Tonny en Hilko en Kristel Hooijer van de Hooijer Groep. Een bijzonder moment voor de beroemde schoenontwerper, die na het faillissement van Ardenberg (waar Jan Jansen onderdeel van was, red.) zijn merk zelf opnieuw wilde opbouwen maar te maken kreeg met een aantal tegenslagen. Nu is het dan toch zover. Hij noemt de herlancering van Jan Jansen Amsterdam – de nieuwe naam van het label – ‘overweldigend’. “Ik ben ontzettend onder de indruk van wat het team van Hooijer hier gerealiseerd heeft”, vertelt hij tijdens de officiële opening, op maandag 13 september tijdens de Schoenendagen in Cast. Lachend: “Ik heb alleen de schoenen gemaakt.”

Alle vrijheid

De Hooijer Groep kocht de merkrechten in maart van dit jaar en brengt Jan Jansen Amsterdam voor zomer 2022 naar de winkels terug. Jansen blijft zelf nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe collecties. “Hooijer heeft me alle vrijheid gegeven bij het ontwerpen”, zegt hij. “Dat is fijn, want de inspiratie hangt bij mij altijd in de lucht. Ik heb wel vijfentwintig ideeën voor een nieuwe leest en wel tien ideeën voor nieuwe hakken.”

V.l.n.r.: Hilko en Kristel Hooijer (Hooijer Groep) en Tonny en Jan Jansen

Klompjes en hoge hakken

De eerste collectie bestaat uit twee lijnen: Jan Jansen en Jan Jansen Linea Erotica. De eerste is een serie met sandalen en klompjes (een verwijzing naar Jansens succesmodel ‘Woody’ uit 1969, red.). De tweede is een exclusieve groep met hoge hakken, te herkennen aan de rode zolen met een hartje erop. “Ik ben heel blij dat Hooijer Groep met de uitdagende Linea Erotica verder wilde”, zegt Jansen. “Ik verwacht dat die een niche in de markt gaat vullen.”

Internationaal uitrollen

De Hooijer Groep heeft hoge verwachtingen van Jan Jansen Amsterdam. “De eerdere collecties van Jan deden niet alleen in Nederland, maar ook internationaal veel stof opwaaien”, laat eigenaar Hilko Hooijer weten. “Met de herlancering in Cast hebben we het merk onder de aandacht gebracht bij de Nederlandse retail, maar we zijn ook bezig Jan Jansen Amsterdam in het buitenland uit te rollen. De eerste gesprekken met Engeland, Italië en Japan zijn al gevoerd.”