TOP

Jan Agelink over zomer 2020: ‘Zonder schoonheid geen duurzaamheid’ [Trenddag]


Een product moet niet alleen duurzaam, maar vooral ook mooi zijn, stelt trendforecaster Jan Agelink. Tijdens de Trenddag, op 21 mei in het Art Centre Delft, nam hij bezoekers mee in zijn visie op de schoenentrends voor zomer 2020 – met een heel thema gewijd aan duurzame initiatieven die er ook nog eens fantastisch uitzien.

De Trenddag staat dit keer in het teken van sustainability in de mode- en schoenenbranche. Het illustreert de toegenomen aandacht voor duurzaamheid, stelt Jan ‘Trendman’ Agelink. “Toen ik mijn carrière in 1994 bij het Mode Instituut begon, was duurzaamheid nog nauwelijks een issue in de sector. Nu is er op grote schaal aandacht voor.” Als voorbeeld noemt hij het tv-programma ‘Genaaid’ van NPO, dat de schaduwkanten van het westerse consumentisme door de ogen van vijf beginnende modeontwerpers laat zien.

Terug de keten in

Producenten moeten terug de keten in, stelt Agelink. We moeten af van het huidige lineaire systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur worden vernietigd. Als voorbeeld noemt hij het ‘Rebeauty’-project van het Deense Vandkunsten Architects. Dit architectenbureau renoveert duizend woningen in Albertslund, een buitenwijk van Kopenhagen, en wil daarbij een nieuwe standaard zetten voor duurzame renovatie. De huizen worden zo gebouwd dat ze eenvoudig weer uit elkaar gehaald kunnen worden, en de afzonderlijke onderdelen hergebruikt. Voor de productie zijn enkel gerecyclede materialen gebruikt. Het resultaat moet niet alleen duurzaam zijn, maar óók mooi – vandaar de slogan ‘reduce, reuse, recycle, rebeauty’. Agelink: “Zonder schoonheid geen duurzaamheid. Als een product esthetisch niet aantrekkelijk is, kopen consumenten het niet.” 

Rebeauty from The Architecture Player on Vimeo.

Regenboogkleuren

Nog steeds is er veel aandacht voor twee bewegingen die Agelink al in eerdere presentaties benoemde. Diversiteit, wat zich in de mode uit in een ‘regenbooggevoel’ en een spectrum waarin alle kleuren vertegenwoordigd zijn. En body positivity, dat gaat om het idee dat ieder lichaam goed is zoals het is. De Britse schrijver Megan Jayne Crabbe is met 1,1 miljoen volgers op Instagram een belangrijke aanjager. Merken haken op deze beweging in, zoals Weekday met de campagne ‘My Body. My image’. Het label vroeg 25 ‘echte vrouwen’ – dus geen influencers of modellen – om een zelfportret te maken met zwemkleding van Weekday, zoals zij zouden willen dat het vrouwelijk lichaam wordt geportretteerd in de media. Verder ziet Agelink een tegenbeweging ontstaan tegen de ‘overseksualisering’ van de Kardashians. “Ontwerpers gaan vrouwelijkheid op een andere manier benadrukken.”

Louis Vuitton credit wwwtheskinnybeepcom Louis Vuitton credit Jeroen Sneiders JPG

Louis Vuitton, zomer 2019. Foto 1) www.theskinnybeep.com, 2) Jeroen Snijders

‘Guilt-free living’

Sinds het instorten van kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh klinkt de roep om transparantie steeds luider. De Franse warenhuisketen Galeries Lafayette speelt hierop in met een speciale ‘Go for good’-afdeling met louter duurzame, lokaal en onder de juiste arbeidsomstandigheden geproduceerde collecties. Een voorbeeld uit de voedingsindustrie – die volgens Agelink mijlenver voorloopt op de mode-industrie – is Tony’s Chocolonely. De chocoladeproducent opent binnenkort een nieuwe fabriek in Zaandam. Hier wil ‘Chief Chocolate Officer’ Henk Jan Beltman het volledige productieproces laten zien en consumenten informeren over de misstanden in de cacao-industrie. Oh ja, er komt ook een achtbaan. Agelink noemt de term ‘guilt-free living’. “Consumenten willen weten: hoe kan ik consumeren zonder dat een ander daaronder lijdt?”

Dat brengt hem op het tweede deel van zijn presentatie; hoe zien we deze ontwikkelingen terug in de schoenmode voor zomer 2020? Hij vertaalt de maatschappelijke thema’s naar vier trends: Screenplay, Streetcraft, Once upon a time en Second Nature.

Screenplay draait om ‘active casualwear’. Agelink liet zich voor dit thema inspireren door Atacac. Dit Zweedse modemerk knipt de patronen uit één stuk stof en naait het kledingstuk daarna in elkaar, waardoor het net iets anders valt dan een standaard overhemd of pantalon. Atacac werkt met een dynamisch prijsmodel. Klanten kunnen kledingstukken op pre-order bestellen. Hoe langer ze wachten, hoe meer ze betalen. In dit thema zien we opvallende streeppatronen en gelaagde zolen. Schoenen zijn voorzien van veiligheidstape-achtige banden, dikke kettingen en gespen. Neon is binnen dit trendthema belangrijk als accent.

Kleurkaart: zachtgeel en andere ‘niet zoete’ pastelkleuren, warme beige- en bruintinten en regenboogkleuren. Agelink: “Een combinatie die ik lang niet op deze manier heb gezien.”

Streetcraft haalt inspiratie uit Afrika. Met name Afripedia, een platform voor kunst, film, fotografie, mode, design en muziek van Afrikaanse talenten wereldwijd. In dit thema veel Afrikaanse invloeden, zoals tie dye-patronen op schoenen en geweven stoffen met franjes. Ook camouflage- en snakeprints komen hier terug, de laatste in combinatie met andere fantasievolle patronen. Verder zien we westerninvloeden met franjes en een bullet-achtige finish.

Kleurkaart: heldergeel, blauw, oranje en lila, gecombineerd met zwart en beige. Een populaire combinatie is mosgroen met neongeel.

beeld uit mijn presenatie

Once upon speelt met de vorm van klassiekers. Bekende schoenmodellen krijgen nieuwe zoolconstructies. Agelink spreekt van een mix van ‘chunky & classic’. In dit thema een grote rol voor de ‘street check’, de ruitprint in felle kleuren, en exotische prints als zebra, luipaard en snake. Zoals ieder seizoen is ook de bloemenprint aanwezig. Verder veel espadrilles binnen dit thema, maar dan uitgevoerd in luxe en brocante materialen.

Kleurkaart: de kleur van het jaar 2019, Living Coral, is hier belangrijk. Verder smaragdgroen, bordeaux, paars en cognac.

Second Nature gaat over producten die ons leven ‘zuiverder’ maken. Als voorbeeld noemt Agelink het vastgoedproject Regen Villages (afgeleid van het woord regeneratief). Regen Villages werkt in Almere aan het dorp van de toekomst. Bewoners van deze geheel zelfvoorzienende huizen halen hun energie, water en voedsel uit hun eigen woning en tuin. Ook in de schoenenindustrie zijn tal van initiatieven die de branche duurzamer moeten maken. Zoals het Franse sneakermerk Ector, dat 100 procent recyclebare schoenen maakt van gebruikte PET-flessen. Het Spaanse Ecoalf werkt voor zijn collecties eveneens met gerecyclede materialen. Adidas lanceerde onlangs de Future Craft Loop, een model dat uit één materiaal bestaat. Voor de productie is geen lijm gebruikt, waardoor de sneaker heel makkelijk te recyclen is. Verder is er in dit thema aandacht voor alternatieven voor leer, zoals Piñatex (ananasleer), paddenstoelenleer, mais en kurk.

Kleurkaart: donkerbruin, paars, lila en blauwtinten (o.a. blauwgroen).


Schoenvisie organiseert twee keer per jaar de Trenddag, samen met de vakbladen Textilia (mode) en Bengels (kindermode). Onze gerenommeerde trendforecasters praten je in één dag helemaal bij over de trends voor het nieuwe inkoopseizoen. Wil je op de hoogte gehouden worden over de volgende edities? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief via: www.schoenvisie.nl/Nieuwsbrief.

Beeld: Buro Jantrendman