TOP

Jan Agelink over winter 2020-2021: ‘Form follows fun’ [Trenddag]

Digitaal design is bezig aan een opmars, ziet trendforecaster Jan Agelink. Tijdens de Trenddag, op dinsdag 12 november in de Kunsthal Rotterdam, nam hij bezoekers mee in zijn visie op de schoenentrends voor winter 2020-2021. “Ontwerpers willen de online cultuur vertalen naar de echte wereld.”

We leven in een woelige tijd waar van alles tegelijk aan de hand is; de vluchtelingen- en klimaatproblematiek, onrust op het geopolitieke toneel en toenemende digitalisering van de maatschappij. De mensheid staat voor grote uitdagingen en het valt Jan ‘Trendman’ Agelink op dat die problemen (en mogelijke oplossingen) niet alleen rationeel benaderd worden, maar ook met een spirituele en intuïtieve invalshoek. Zo kwam hij op het centrale thema van zijn presentatie: Mind over matter, met de consumenten- en schoenentrends voor winter 2020-2021. Tijdens de Trenddag op 12 november presenteerde hij zijn visie in de Kunsthal Rotterdam. “Tijdens de Milan Design Week zag ik dat veel merken en designers zich niet zozeer op productontwerp richten, maar op installaties die gericht zijn op reflectie”, zegt hij. “Zoals Maarten Baas, die videobeelden van mensen die de woorden ‘I think’ uitspraken had verzameld en die opnames gelijktijdig op groot aantal schermen liet afspelen.”

Afstand van hokjesdenken

We zijn bezig onze geest vrijer te maken en nemen afstand van het hokjesdenken, ziet Agelink. Zo zijn de traditionele ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid op losse schroeven komen te staan. In de mode uit dat zich in uniseks collecties. ‘Form follows function’ wordt ‘form follows fun’. De Namibisch-Duitse kunstenaar Max Siedentopf is een schoolvoorbeeld. Hij gelooft dat in iedereen een ontwerper schuilt. In april was hij gasthoofdredacteur van Volkskrant Magazine. Zijn moeder, die administratief medewerker is bij het architectenbureau van haar man, mocht de designspecial vormgeven.

Grenzen vervagen

Digitaal design is bezig aan een opmars. Bekende retailers als Uniqlo en Asos ontwerpen voor Fortnite en The Sims. Asos heeft zelfs modeshows in The Sims geïmplementeerd. Met de punten die je daarmee kunt verdienen, krijg je korting op Asos.com. Lego heeft een digitale brandstore ontwikkeld, die alleen te ‘bezoeken’ is via Snapchat. Kledinglabel Carlings verkoopt digitale collecties die je in een foto kunt laten shoppen; wel nieuwe content voor je Instagram-pagina, geen afval. Door nieuwe hulpmiddelen als Nike Fit, een app die Nike-schoenen over je voeten projecteert, worden de grenzen tussen online en offline steeds vager.

Waardering voor de natuur

De aandacht voor bewust consumeren zet onverminderd door. De waardering voor de natuur neemt toe; een gewone boom kan in de juiste context ineens een kunstvoorwerp zijn. Ondertussen cancelt het Swedish Fashion Council de Stockholm Fashion Week omdat het evenement niet duurzaam genoeg is. Merken nemen ook steeds meer het voortouw in de kwestie. Agelink vertaalt deze maatschappelijke trends naar vier thema’s voor winter 2020-2021: Antidote, Hyperreal, Earthbound en Soulcraft.

Antidote draait om het opnieuw vormgeven of reconstrueren van klassiekers op een speelse manier. Modeontwerper Duran Lantink is de ultieme belichaming hiervan. Lantink maakt nieuwe kleding van restmaterialen en niet-verkochte collecties; hij mocht al aan de slag met restvoorraad van De Bijenkorf. Die vormentaal sijpelt door naar een groter publiek, ziet Agelink. Antidote is een stoer thema, met de dad sneaker en bikerboot als key items. We zien ook bergschoenen met chunky zolen en nieuwe varianten op de westernlaars, bijvoorbeeld met extreem vierkante neuzen. Schoenen zijn voorzien van opvallende hardware, zoals buckles en studs. In collecties wordt gebruik gemaakt van denim, tartan en corduroy.

Kleurkaart: herfstkleuren; zwart, bruin, cognac, beige en mosgroen, gecombineerd met geel, rood en paars.

Hyperreal haalt inspiratie uit de digitale cultuur. Wat ontwerpers digitaal kunnen creëren, willen ze ook in de echte wereld maken Het is een fantasierijk en futuristisch thema met holografische- en parelmoer-effecten. Verder zien we lakleer, metallics en zilver. In de schoenmode zien we sterke kleurcontrasten, zoals paars gecombineerd met geel en rood. Naast kleur is er ook veel aandacht voor de klassieke combinatie zwart-wit en de volledig witte laarzen. De vierkante neus komt ook binnen dit thema terug.

Kleurkaart: perzik, lichtgroen, lila, donkerpaars en blauw.

Earthbound draait om de natuur dichterbij halen. Dat kun je heel letterlijk nemen; in Noorwegen is het grootste onderwater-restaurant ter wereld geopend. Het etablissement zit in een soort betonnen buis, die doorloopt in de Noordzee. Vanaf hun tafel kunnen gasten de vissen langs zien zwemmen. Earthbound bevat invloeden van utility- en outdoorwear op klassieke items. Denk aan laarzen met drawstrings en loafers elastieken banden. Er is aandacht voor natuurlijke materialen (kurk, piñatex, paddenstoelen- en appelleer) en structuren (mineraal- en houtprints).

Kleurkaart: donkere kleuren als zwart, blauw en bruin vormen de basis, aangevuld met grijsgroen, bordeaux en koraal.

Soulcraft is een eclectisch thema in de sfeer van de Smoke and Mirrors-tentoonstelling in Londen, die in het teken staat van goochelkunst en magie. Een rariteitenkabinet met invloeden uit de victoriaanse tijd en burlesque. Historische en moderne elementen worden hier naar hartenlust gemixt. Binnen dit thema zijn bloemenprints, fluweel, paisley en de kleurcombinatie rood-zwart belangrijk. Studs geven het geheel een vleugje goth.

Kleurkaart: helderrood, bordeaux, bruin, zwart en accenten in donkergroen en blauwgrijs.

Meer lezen en zien? Op 31 januari en 21 februari 2020 verschijnen de nieuwe beursedities van Schoenvisie, met een uitgebreide trendanalyse van Jan Agelink voor het winterseizoen 2020-2021. Nog geen abonnee? Kijk hier voor alle mogelijkheden.

Portret: Buro Jantrendman