TOP

Jan Agelink over de trends voor herfst-winter 2019-2020: ‘Skin is in’

Skin is in, zegt trendforecaster Jan Agelink. In zijn presentatie voor herfst-winter 2019-2020 stelt hij de mens in al zijn diversiteit centraal. Tijdens de Trenddag, op dinsdag 6 november in het TextielMuseum Tilburg, nam hij bezoekers mee in de maatschappelijke ontwikkelingen en schoenentrends die daaruit voortvloeien.

Dit voorjaar was er een bijzondere tentoonstelling te zien in Rotterdamse Kunsthal, ‘Hyperrealisme Sculptuur’. Centraal stond een vorm van figuratieve kunst waarbij de menselijke figuur zo realistisch mogelijk wordt verbeeld; levensgrote beelden van veelal naakte mensen, dus. Trendforecaster Jan Agelink bracht een bezoek aan de expositie. “Ik vond het heel bijzonder om te zien hoe geïnteresseerd we zijn in onszelf.” Dat gaf hem inspiratie voor het thema van zijn trendpresentatie voor herfst-winter 2019-2020: Humanual.

#museumparkrotterdam #hyperrealism #marcsijan

Een bericht gedeeld door Jan Agelink (@jantrendman) op

Tot de essentie

Het naakt beperkt zich niet tot de kunstwerken. Het Palais de Tokyo in Parijs nodigde bezoekers deze zomer uit het museum zonder kleding te bezoeken. Door als het ware ‘een laag af te pellen’ en een deel van hun identiteit (hun kleding) bij de ingang achter te laten, hoopte de organisatie dat bezoekers meer ontvankelijk zouden worden voor de kunstcollectie. “Het idee: doordat mensen naakt kwetsbaarder zijn, hebben ze een meer directe connectie met de dingen die ze zien. Door lagen af te pellen komen we meer tot de essentie”, zegt Agelink.

Plus: skin is in. Er is veel aandacht voor meer diversiteit en inclusiviteit in de mode. Iedereen moet zich vertegenwoordigd voelen – van licht naar donker en van jong naar oud. Agelink roemt ‘Humanae’, een project van Angelica Dass. Zij koppelt huidskleuren aan Pantone-kleurnummers. Het resultaat is een enorm divers palet. Hoezo, zwart, rood, wit en geel?

From trash to treasure

Ontwerpers zoeken naar oplossingen om grondstoffen in de keten te houden en te voorkomen dat ze op de afvalberg of in de plastic soep belanden. De Great Pacific Garbage Patch – een enorme hoeveelheid plastic afval in de Grote Oceaan, tussen Hawaii en Californië – beslaat inmiddels een gebied dat groter is dan Frankrijk en Spanje samen. De Plastic Oceans Foundation kwam met een briljante actie om landen ter verantwoording te roepen. Ze riepen de plastic eilanden tot land uit en stapten naar de Verenigde Naties. Tijdens een VN-top in Rio de Janeiro werd bepaald dat landen een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid hebben om het milieu te beschermen en herstellen. De Trash Isles tot land verklaren, verplicht andere landen te helpen opruimen.

Collectie van kleur

Agelinks trendpresentatie in mei, over zomer 2019, had als thema ‘Colour me happy’. Ook voor herfst-winter 2019-2020 speelt kleur een grote rol. Monochromatische of one-colour outfits zijn een belangrijke modetrend. Daar horen uiteraard bijpassende schoenen bij.

In maart 2018 werd de Amerikaanse designer Virgil Abloh benoemd tot nieuwe creatief director van Louis Vuitton. Hij is een van de eerste zwarte ontwerpers die zo’n prominente positie bekleedt. Abloh debuteerde tijdens de Paris Fashion Week Men’s met een regenboogcatwalk. Zijn 56 modellen kwamen van over de hele wereld. Bezoekers kregen een kaart – ‘We are the world’ – waarop te zien was welke landen de modellen op de catwalk vertegenwoordigden. Zijn eerste show voor Louis Vuitton was dus letterlijk en figuurlijk een collectie van kleur.

Design Activism

Ablohs aanstelling staat symbool voor een verschuiving die al langer in de modewereld gaande is. Dat brengt Agelink op het volgende onderwerp, namelijk activisme. Een nieuwe generatie wil de strijd aangaan en misstanden in de mode aanpakken. Die strijdbaarheid zie je terug in hun collecties. Design is bij uitstek een middel om een betere wereld te creëren. Schrijver en activist Alastair Fuad-Luke schreef er een boek over, ‘Design Activism’.

Deze ontwikkelingen hebben hun weerslag op de schoenmode. Agelink vertaalde de maatschappelijke trends naar vier thema’s: Soft Sense, Change Makers, Outlandish en Evergreens. Schoenvisie licht er twee uit.

Trenddag 6 november 2018 - Jan Agelink

Soft Sense

Het thema Soft Sense is geïnspireerd op een kunstwerk van Noortje de Brouwer, Haptopia. Het is een soort van menselijke carwash, gemaakt van dikke pijpenragers waar je helemaal in kunt verdwijnen. “Een tactiele sensatie”, noemt Agelink het. Dit thema draait om zachte en aaibare materialen, comfort en nudetinten. We zien:

  • Crêpe zolen en wedge zolen, en een combinatie van die twee
  • Bontaccenten (fake fur)
  • Lakleer (als accent)
  • Chunky schoenen en zolen
  • Tenniszolen of Fila-zolen (de nieuwe normcore)
  • Minimalistische ‘ugly sneakers’
  • Uggs en schoenen met een Ugg-feel
  • Gebruik van brons, koper en andere mineralen (als kleureffect)
  • Holografische materialen

De kleurkaart bij dit thema bestaat uit beige, oker, blush en licht- en donkerblauw. Agelink: “Denk aan het kleurenpalet van Humanae.”

Evergreens

Evergreens richt zich op het ook voor herfst-winter 2019-2020 populaire hiking & outdoor segment. Binnen dit thema zien we ook etnische en westerninvloeden terug. We zien:

  • Combinaties van chunky zolen en rustige uppers, in natuurlijke kleuren
  • Worker boots
  • Suede uppers
  • Gestructureerd leer
  • Combinaties van zwart en bruin
  • Franjes
  • Quilting
  • Alternatieve materialen: paddenstoelen, ananasleer (Piñatex), visleer, palmbladeren, leer van koeienmagen

De kleurkaart bevat verschillende bruintinten (o.a. groenbruin), rood, wit, oker en flessengroen.


Wil je als eerste op de hoogte zijn van evenementen als de Trenddag? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief via: www.schoenvisie.nl/Nieuwsbrief.